Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Cardurile preplatite iau si pielea de pe clienti

Autor: Alin Iacob |

Publicat in: Carduri

 
Cardurile preplatite iau si pielea de pe clienti Cardurile preplatite iau si pielea de pe clienti

Posta Romana a lansat pe piata cardurile preplatite. Acestea intrunesc multe din caracteristicile cardurilor de debit, insa utilizarea lor este mai scumpa decat in cazul cardurilor de credit, in ciuda faptului ca sumele cu care sunt alimentate apartin clientilor. Mai mult, termenii si conditiile acestor carduri contin mai multe aspecte neclare.
 
Advanced Payment Solutions Limited din Marea Britanie si Posta Romana au lansat saptamana trecuta un proiect pilot care consta in emiterea de carduri preplatite, cu cip incorporat, sub sigla MasterCard. Acestea trebuie alimentate initial sau pe parcurs, cu banii clientilor.
 
Ulterior, acestia pot folosi banii incarcati pe card pentru tranzactii cu cardul la comercianti sau pentru retrageri de numerar atat de la oficiile postale, cat si de la bancomatele bancilor.
 
Intr-o prima etapa, cardurile sunt disponibile doar in sase unitati din Bucuresti. Pentru a obtine un card, clientii trebuie sa depuna o cerere la oficiul postal. Cardul urmeaza sa le fie transmis in termen de 10 zile lucratoare de la completarea formularului, prin posta, la adresa din buletin a titularului.
 

Costuri de administrare piperate

 
Fiind vorba de un card cu cip, costurile de emitere nu sunt deloc de neglijat. Cardul costa nu mai putin de 18 lei, atat pentru titular, cat si in cazul emiterii unor carduri suplimentare pe numele altor detinatori. De asemenea, inlocuirea unui card stricat, pierdut sau furat, costa tot 18 lei.
 
Comisionul lunar reprezinta costul cel mai semnificativ al acestui card. Cat timp exista bani pe card, se percepe un comision de 9,95 lei pe luna. Din cauza acestui comision, “cardul prepaid cashplus MasterCard” ajunge in categoria celor mai scumpe carduri standard de pe piata, comisionul anual ridicandu-se la peste 119 lei.
 
Nici cardurile de credit nu au comisioane anuale de administrare mai mari de 50 lei pe an, in vreme ce la cardurile de debit acestea sunt, in general, de doar cativa lei pe an.
 
E bine de stiu ca, pentru comisioane de pana la 10 lei pe luna, unele banci ofera clientilor pachete complexe de servicii financiare, care includ cont curent, card de debit si chiar un card de credit, alaturi de servicii de internet banking.
 

Comisioane mai mari decat la carduri de credit

 
Si la retragerile de numerar, cardul prepaid al Postei Romane are costuri care egaleaza si chiar le depasesc pe cele ale cardurilor de credit. Si asta cu toate ca banii de pe cardul prepaid ii apartin posesorului acesteia, si nu reprezinta o linie de credit acordata de finantator.
 
Retragerile de la ATM din Romania sunt taxate cu 5 lei per operatiune, indiferent de suma retrasa, iar cele din strainatate cu 10 lei plus comisionul de retragere. Retragerile de numerar de la sucursalele bancilor sunt taxate tot in suma fixa, cu 10 lei per operatiune. Doar retragerile de numerar de la unitatile Postei Romane, in limita maxima de 200 lei pe zi sunt scutite de comision.
 
Desi cardul preplatit al Postei poate fi, teoretic, utilizat si in strainatate, folosirea lui peste granita presupune costuri de cateva ori mai mari decat la celelalte carduri. Atat retragerea de numerar, cat si cumparaturile la comercianti sunt sever taxate. Astfel, la utilizarea in strainatate se percepe un comision de 2,95% din suma retrasa/cheltuita, in comparatie cu maximum 1%, in cazul cardurilor de credit; de mentionat insa ca majoritatea cardurilor de credit sunt scutite de comision la plata la comercianti in strainatate.
 

Clauze contractuale confuze

 
Termenii si conditiile aplicabile acestor carduri contin mai multe aspecte care merita clarificate.
 
Spre exemplu, la pct. 5.1. se precizeaza ca, la retragerea de bani din contul aferent cardului “se pot percepe orice comisioane practicate, costuri suplimentare, reguli si reglementari specifice bancomatului respectiv, sau oricarei institutii sau asociatii. Este responsabilitatea dumeavoastra sa verificati existenta oricaror comisioane sau costuri suplimentare inainte de procesarea tranzactiei.”
 
Prevederea amintita se impaca greu cu prevederile Ordonantei nr. 174/2008, care stabileste ca “pe parcursul derularii contractului, se interzice introducerea si perceperea de noi taxe, comisioane, tarife, speze bancare sau orice alte costuri care nu au fost mentionate in contract”.
 
La punctul 6.6 si in multe alte locuri se face trimitere la site-ul web www.cashplus.ro, care nici pana astazi nu este functional, desi cardurile au fost lansate de mai multe zile, iar unitatile Postei Romane ofera deja formulare celor care doresc sa solicite emiterea unui astfel de card.
 
Termenii si conditiile ridica semne de intrebare si sub aspectul protejarii datelor personale. “Suntem operatorul datelor cu caracter personal care ne-au fost incredintate in legatura cu Contul dumneavoastra si suntem inregistrati la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Consultati site-ul web pentru detalii”, se scrie in termeni si conditii.
 
Pe langa faptul ca site-ul nu functioneaza, asa cum am aratat anterior, mai exista si alte probleme. Detinatorul de card nu este informat in legatura cu toate drepturile pe care le are si nici nu este facut public numarul sub care emitentul cardurilor este inregistrat in registrul operatorilor de date cu caracter personal.
 
Garantarea sumelor de pe card este un alt aspect care trebuie avut in vedere de clienti. Sumele incarcate pe card nu sunt garantate, spre deosebire de cele aflate in soldul cardurilor de debit bancare. Asa cum se mentioneaza si in contract, “aceasta inseamna ca, in situatia improbabila in care APS Financial Limited ar deveni insolvabil, fondurile dumneavoastra isi pot pierde valoarea si pot deveni inutilizabile si drept rezultat, puteti pierde banii”.
 
Solutia gasita de emitent nu rezolva problema garantarii. “Din acest motiv, fondurile din contul dumneavoastra sunt pastrate in conditii de siguranta de RBS Bank Romania”. Faptul ca banca pastreaza banii nu ofera nici o garantie detinatorilor de card. Ramane doar speranta ca emitentul cardurilor nu va deveni insolvabil - ceea ce este probabil, dar nu sigur.

Alte articole din Carduri

Carduri

Tranzactiile cu carduri si problemele de comunicare banca-client

In unele cazuri, relatia dintre o banca si un client ce detine un card de credit la acea banca este afectata din motive de comunicare aparent banale, dar cu consecinte importante pentru persoana in cauza. Pentru a depista aceste situatii, ar fi necesara mai multa atentie la semnalele celor care utilizeaza in mod cotidian acest produs de creditare. Citeste mai mult

Riscul de atacuri financiare creste de Sarbatori

Riscul ca datele cardului bancar sa fie furate creste semnificativ in perioada sarbatorilor de iarna, odata cu inmultirea ofertelor din partea comerciantilor, fapt care duce la mai multe cumparaturi online. In aceste conditii, specialistii in atacuri cibernetice recomanda prudenta in introducerea datelor de card pe site-uri necunoscute. Citeste mai mult

Opinii recente

de Radu Balas

"In 2014, Februarie, am decis, impreuna cu sotia, sa ne luam locuinta noastra. Am mers la 3 banci ( Bcr, Cec, Raiffeisen) . ..."

Facebook