Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Facelift pentru masinile luate in leasing

Autor: Cristian Popa |

Publicat in: Credite auto & leasing

 

Inlocuirea autoturismului achizitionat in leasing financiar cu un altul a inceput sa constituie o atractie si o alternativa pentru utilizatorii “entuziasti”, care dispun la un moment dat de o suma excedentara de bani. Primul pas spre un autoturism nou este valorificarea intr-un fel sau altul a celui “vechi”.
 
Capitalismul instaurat pe meleagurile noastre a constituit un impuls puternic pentru schimbarea unor obiceiuri si cutume care ne guvernasera existenta o buna bucata de vreme . Incet dar sigur romanul a inceput sa prinda gustul vacantelor in strainatate, cei cu venituri medii alegand destinatii balcanice, in timp ce elitele au preferat destinatii mult mai exotice, pe masura bugetului generos.
 
Atractia autoturismelor noi
 
Simultan si firesc a aparut si nevoia unui automobil nou, cu mai multe optionale, mai sigur, mai spatios si de ce nu, mai trendy , renuntandu-se intr-o oarecare masura la achizitia celor second hand din Occident.
 
Aici un cuvant greu de spus l-au avut dealerii autorizati auto dar si mediul financiar – firmele de leasing, bancile - care impreuna au creionat oferte diversificate de leasing sau credit menite sa serveasca aceluiasi scop: accesul unui segment cat mai larg din populatia activa catre un autotusim nou.
 
Spoturile TV abunda in mesaje motivatoare si efervescente pentru atragerea potentialilor clienti: finantare cu dobanda zero; taxa de prima inmatriculare gratuita; avantaje client pana la X mii de euro; revizii gratuite etc. Toate aceste eforturi insumate coroborate si cu dezvoltarea nivelului de trai per ansamblu au condus la inlocuirea parcului auto invechit pe care il aveam inainte de Revolutie cu unul modern si in continua expansiune.
 
Lucrurile nu se opresc insa aici pentru ca nici nu sunt motive obiective care sa determine acest lucru. Piata din Romania in general, si piata auto in special, desi uneori au inregistrat usoare stagnari sau reculuri isi continua trendul crescator an de an.
 
Cum renuntam la contract?
 
Astfel ideea de inlocuire a autoturismului achizitionat in leasing cu un altul (model mai nou, model mai performant) in timpul derularii contractului de leasing a inceput sa constituie o atractie si o alternativa pentru utilizatorii sa spunem entuziasti care dispun la un moment dat de o suma excedentara de bani.
 
Primul pas spre un autoturism nou este valorificarea intr-un fel sau altul a celui “vechi” de un an sau doi, dar incomplet achitat, achizitionat in leasing. Ideea de a achita anticipat contractul de leasing si de a vinde ulterior masina catre un tert nu este foarte atragatoare deoarece presupune imobilizarea unei sume uneori consistente de bani.
 
Clientul mai are la dispozitie posibilitatea sa cesioneze contractul de leasing catre un alt utilizator (novatie) care trebuie sa indeplineasca standardele de eligibilitate ale societatii de leasing pentru a putea prelua contractul.
 
Pretul de vanzare al masinii in leasing
 
In acest caz noul utilizator va prelua structura ratelor ramase din contract si plateste vechiului utilizator o suma pe care au stabilit-o de comun acord. Trebuie sa mentionam aici ca noua structura a ratelor (scadentarul) poate fi modificata la cererea clientului. De cele mai multe ori se poate diminua perioada de leasing sau se poate introduce in rate valoarea reziduala.
 
Pretul de cesiune nu are o regula extrem de stricta si este stabilit de cele mai multe ori in functie de: uzura fizica si morala a autoturismului (nr de km la bord, aspectul general al masinii, aparitia pe piata a unor modele mai performante la un pret similar), momentul in care se face cesiunea (in primul an de contract , in al doilea etc), si nu in cele din urma in functie de abilitatile de negociere ale celor implicati.  
 
Nefiind o regula generala totusi s-a incetatenit obiceiul ca noul utilizator sa plateasca vechiului utilizator cel mult valoarea pe care acesta a platit-o ca avans la contractul de leasing. Ratele platite - (capital, dobanda, casco, TVA) fiind considerate uzura masinii precum si uzufructul primului utilizator - sunt suportate de acesta din urma. 
 
In urma primirii avizului favorabil din partea fimei de leasing, noul utilizator plateste pretul de cesiune vechiului utilizator si ii preia atat drepturile cat si obligatiile conform contractului de leasing.
 
Astfel, vechiul utilizator are optiunea de a incheia un nou contract de leasing pentru o alta masina mai performanta, avand disponibila suma aferenta avansului cerut la orice contract de leasing.
 
Avans pentru noul autoturism
 
Mai exista varianta in care clientul care doreste sa predea un contract de leasing se prezinta cu autoturismul sau la dealerul de la care va achizitiona noul autoturism. Dealerul evalueaza masina “veche” si ii propune o suma de bani, suma de cele mai multe ori mai mica decat pretul care s-ar putea obtine la acel moment pe piata libera pentru masina respectiva. Dar, avantajul clientului il reprezinta rapiditatea si comoditatea tranzactiei si uneori un discount pentru masina noua ca ultim argument.
 
Daca se ajunge la un acord privind pretul de evaluare, se trece la inchiderea contractului de leasing activ si demararea operatiunilor pentru noul contract de leasing si noua masina.
 
Astfel si dealerii auto de la noi au dezvoltat departamente specializate privind achizitia si tranzactionarea modelelor second hand, ca modalitate de sprijinire a propriilor vanzari de auto noi dar si ca o noua sursa de profit deloc de neglijat.
 
Concurenta tot mai acerba de pe piata auto romaneasca din ultimii ani a determinat jucatorii activi sa caute si sa gaseasca noi solutii de finantare mai rapide, mai flexibile si mai dedicate nevoilor specifice fiecarui client in parte.
 
Costurile operationale (administrative, de refinantare etc) in piata de leasing romaneasca s-au cristalizat la un palier relativ apropiat pentru firmele din top, singurele arme la indemana care mai pot face diferenta acum o reprezinta calitatea serviciilor de vanzare si post vanzare oferite clientilor urmarindu-se fidelizarea acestora .
 
Cristian Popa este team leader Car Division la UniCredit Leasing.
 

Alte articole din Credite auto & leasing

Credite auto & leasing

Noi tichete pentru Rabla

Programul Rabla Clasic 2016 a fost suplimentat cu 3.538 de tichete, in valoare de aproximativ 23 de milioane de lei, exclusiv pentru persoanele fizice. Aceasta este a treia suplimentare din acest an. Totodata, termenul de inscriere si de depunere a dosarelor a fost prelungit pana la data de 10 decembrie 2016, a anuntat Ministerul Mediului. Citeste mai mult

CE cere Volkswagen un angajament ferm catre consumatori

Comisia Europeana continua sa faca presiuni asupra grupului auto german, Volkswagen AG, pentru a suporta pagubele provocate clientilor de scandalul manipularii emisiilor diesel. Forul european cere concernului german sa inceapa plata despagubirilor catre consumatorii afectati si sa promita ferm ca vehiculele afectate vor fi reparate anul urmator. Citeste mai mult

Opinii recente

de IOAN COMANAR

"Am apelat on-line la accesarea unui credit de la Raiffeisen Bank, dupa preaprobarea on-line,am depus toate documentele cerute de functionarul de la ghjiseu. . . apoi ..."

Facebook