Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Birocratia masinilor second hand din import

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite auto & leasing

 

Importul de masini la mana a doua din spatiul UE nu a fost stavilit nici de introducerea taxei de prima inmatriculare si nici de lipsa unor garantii concrete. Cei care doresc sa achizitioneze un astfel de autoturism trebuie sa acorde o atentie sporita nu numai starii tehnice, dar si documentatiei cu care vine insotita masina.
 
Pentru cei atrasi de mirajul masinilor "ieftine si bune" din strainatate, dar care nu au posibilitatea de a pleca personal in cautarea acestora, exista dealerii auto sau "samsarii de masini".
 
In anunturile din ziare, de pe internet sau in targurile auto, majoritatea autoturismelor de vanzare sunt neinmatriculate, recent importante. O oferta care pare mana cereasca se poate transforma in calvar, in cazul in care cumparatorul nu este atent la cateva aspecte importante ale tranzactiei.
 
In primul rand, atentie sporita la actele care vin o data cu masina. Acestea trebuie neaparat sa contina cartea masinii din tara de origine unde sunt inscrise toate caracteristicile autoturismului, inclusiv norma sa de poluare, pe baza careia se va stabili nivelul taxei de prima inmatriculare.
 
Este recomandat ca in momentul tranzactiei, cumparatorul sa primeasca si contractul original prin care dealerul a intrat in posesia masinii in tara de origine. Informatii cruciale sunt inscrise in astfel de documente, spre exemplu daca autoturismul are defectiuni tehnice, daca a fost avariat si daca fostul proprietar ofera garantii. Contractul este redactat in limba tarii de provenienta, insa, cum majoritatea autoturismelor provin din Germania, nu strica un dictionar sau macar cunoasterea catorva termeni de baza.
 
In momentul in care autoturismul intra in posesia dealerului, acesta trebuie sa isi declare noul bun la administratia financiara din Romania pentru a plati impozitul aferent. Iar, atunci cand masina este instrainata, dealerul trebuie sa ofere cumparatorului si un certificat financiar care sa ateste plata acestui impozit.
 
O alta problema o poate constitui valabilitatea numerelor de inmatriculare provizorie. Atunci cand dealerul intra cu masina in tara, acesta obtine un set de numere provizorii (numerele rosii) valabile pe o perioada de 30 zile. Astfel, mare atentie ca aceste numere sa nu fie expirate la momentul tranzactiei sau sa nu expire in scurt timp deoarece va trebui sa va prezentati la un birou al Registrului Auto Roman (RAR), in urma unei programarii prealabile. In general, aceasta poate dura si pana la doua saptamani.
 
Si, foarte important, nu uitati sa cereti dealerului si setul de numere cu care masina a fost inmatriculata in strainatate.
 
Nu am toate actele. Ce e de facut?
 
Nu sunt putine cazurile in care lipsa de experienta sau de informare va poate pune, in calitate de cumparator, in situatii ce par fara iesire.
 
De obicei, in cazul in care masina este achizitionata de la o persoana fizica, vanzatorul si cumparatorul se vad doar in momentul tranzactiei iar singurul act doveditor este un contract scris, intocmit intr-o rulota in targ. Este bine, astfel, sa cereti si o copie dupa actul de identitate al vanzatorului si un numar de telefon.
 
In 30 zile de la momentul tranzactiei, autoturismul trebuie sa fie inmatriculat pe numele noului proprietar. Dupa efectuarea inspectiei tehnice si obtinerea cartii masinii va trebui platita taxa de prima inmatriculare. In cazul in care numerele provizorii expira pana la data programarii la RAR, exista doua posibilitati: apelarea la o platforma cu care sa fie transportat autoturismul sau obtinerea de noi numere provizorii. Cea din urma solutie este mai putin viabila deoarece solicitantul trebuie sa dovedeasca la Politie ca are intentia de a inmatricula autoturismul pe numele sau.
 
Urmatorul pas consta in plata impozitului aferent noului proprietar. Pentru aceasta este necesara prezentarea certificatului fiscal obtinut de la dealer. In cazul in care acesta lipseste, noul proprietar va trebui sa plateasca si sumele aferente impozitului datorat de dealer si eventual o amenda. In plus, in lipsa certificatului fiscal, noul proprietar va trebui sa prezinte functionarului de la administratia financiara si contractul de vanzare-cumparare prin care dealerul a intrat in posesia masinii in afara tarii, tradus si legalizat.
 
O alta problema o poate constitui lipsa numerelor de inmatriculare cu care autoturismul a fost inscris in tara de origine. Fara aceste placute, ce trebuie predate la Politie, autoturismul nu poate fi inmatriculat in Romania. Singura solutie o reprezinta declaratia pe propria raspundere ca placutele au fost pierdute si sunt considerate nule.

Alte articole din Credite auto & leasing

Credite auto & leasing

Programele Rabla si Rabla Plus demareaza in mai

Persoanele interesate sa participle la programele Rabla, se vor putea inscrie in program in luna mai. Ministrul Mediului, Gratiela Gavrilescu, a anuntat ca cele doua variante ale programului, Rabla Clasic si Rabla Plus, au fost aprobate, iar in zilele urmatoare va incepe validarea producatorilor si dealerilor de autovehicule. Citeste mai mult

Soferii care au platit taxele auto, buni de plata din nou

Sistemul care urmeaza sa inlocuiasca timbrul de mediu pe piata auto pare a prinde contur. Ministerul Mediului a elaborat un proiect, care presupune introducerea unor abtibilduri (stikere) colorate, care sa faca distinctia intre autoturisme in functie de nivelul de poluare al acestora. Citeste mai mult

Opinii recente

de Valentina Dragan

"Sa va povestesc ce am patit cu ING si cum am devenit sclavul lor pe 30 ani În anul 2008 am luat un credit ..."

Facebook