Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Conturi curente: Clientii platesc comisioane tot mai mari pentru produse obligatorii

Autor: Ramona Iluca |

Publicat in: Plati

 

Relatia clientilor cu bancile are la baza conturile curente. Accesarea unui credit aduce cu sine deschiderea unui cont curent. La fel si constituirea unui depozit. Desi deschiderea contului curent nu este intotdeauna optiunea clientilor, pentru administrarea acestora majoritatea bancilor solicita comisioane care le aduc venituri considerabile.
 
Orice client al unei banci, indiferent ca a luat un credit, a constituit un depozit sau are un card de la banca respectiva, este obligat sa deschida si un cont curent pentru care plateste comisioane lunare de administrare, care cel mai adesea au valori de 2-2,5 lei pe luna.
 
Bancile din Romania ii impun acestuia deschiderea unui cont curent, desi Codul Consumului interzice vanzarea de produse conditionata de cumpararea altora. Comisia Europeana acuza si ea aceste practici deoarece afecteaza concurenta dintre banci si au un caracter abuziv.
 

Bancile obtin venituri considerabile din comisioanele la conturi curente

 
Avand in vedere ca la unele banci nivelul comisionului de administrare cont curent ajunge si aproape de 3 lei pe luna, bancile reusesc sa obtina venituri ce nu pot trece neobservate din aceste comisioane.
 
Acest lucru este valabil mai ales in cazul bancilor mari - precum BCR, BRD - care au un numar foarte mare de clienti si, implicit, un numar mare de conturi curente pentru care incaseaza comisioane.
 

 

De exemplu, BCR aplica pentru administrarea contului curent un comision de 2,5 lei pe luna. Cei 4,6 milioane de clienti permit bancii sa obtina lunar venituri de peste 11 milioane lei numai din acest comision. Anual, veniturile se ridica la 138 milioane lei, in conditiile in care profitul net raportat de BCR pentru 2009 a fost de 870 milioane lei.
 
Aceeasi situatie se intalneste si la BRD care aplica pentru administrarea contului curent un comision de 0,7 euro pe luna, echivalent in moneda contului (aproximativ 2,8 lei/luna). La un calcul simplu, avand in vedere ca BRD are aproximativ 2,5 milioane de clienti activi, banca obtine 1,7 milioane euro pe luna din acest comision de administrare cont curent.
 
Anual, veniturile din acest comision ajung la peste 20 milioane euro. Raportat la profitul pe care l-a obtinut BRD in 2009 – aproape 200 milioane euro - aceste venituri nu sunt deloc neglijabile.
 
Exista insa banci care solicita comisioane si de 7,5 lei pe luna, asa cum se intampla in cazul UniCredit Tiriac Bank.
 
Pe lista bancilor care solicita comisioane pentru administrarea contului curent se mai gasesc Millennium Bank si Banca Romaneasca – 3 lei/luna, ING - 2 lei/luna si Raiffeisen si Bancpost cu 1,5 lei lunar.
 

Conturile fara comisioane devin mai rare

 
Printre institutiile care nu solicita comision de administrare pentru contul curent se regasesc Alpha Bank, Banca Transilvania si CEC Bank. Lista este din ce in ce mai scurta deoarece tot mai multe banci decid sa introduca astfel de comisioane.
 
Un astfel de exemplu este Piraeus Bank care la sfarsitul lui 2009 a decis sa introduca un comision de administrare cont curent de 1 leu pe luna. Acest comision se aplica atat clientilor care aveau deja un cont curent la Piraeus Bank, cat si celor ce urmeaza sa-si deschida un astfel de cont.
 
Si Volksbank a hotarat in octombrie 2009 sa solicite un comision de administrare cont curent de 1 leu/0,25 euro pe luna.
 
Desi sumele nu sunt atat de importante, introducerea comisionului poate constitui premisa maririi acestuia in timp. Un exemplu in acest sens este BCR care in octombrie 2009 a crescut comisionul de administrare a contului curent de la 1,75 lei pe luna la 2,5 lei/luna, iar inainte de privatizare nu percepea comision de mentenanta. Si Millennium se pregateste sa creasca in aprilie comisionul de administrare cont curent de la 3 la 4 lei/luna.

Alte articole din Plati

Plati

Activitatea bancara, deja afectata de telefonia mobila

Aratam recent ca, din ce in ce mai des, telefonia mobila intefereaza cu activitatea bancara si prezentam principalele riscuri ce se contureaza la orizont, odata cu utilizarea telefonului mobil pe post de intermediar in accesarea conturilor si derularea unor tranzactii. Utilizare ce vine la pachet cu riscul de a rata tranzactii importante. Citeste mai mult

CE cere Romaniei explicatii pentru intarzierea Directivei privind conturile de plati

Comisia Europeana cere Romaniei detalii referitoare la transpunerea in legislatia nationala a Directivei privind conturile de plati, obligatie care trebuia indeplinita pana la 18 septembrie 2016. De asemenea, o solicitare similara a fost transmisa si Belgiei. Citeste mai mult

Opinii recente

de Claudian Baciu

"Am incheiat un contract de economisire in nov 2013 si abia prin anul 2015 am cerut si eu un extras de cont si ..."

Facebook