Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Creditele in lei - cele mai potrivite pentru intreprinderile mici

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: IMM

 

Pe masura ce dobanzile la creditele in lei au crescut foarte mult in acest an, imprumuturile in valuta au devenit tot mai atractive si pentru micii intreprinzatori. Bancherii le recomanda insa acestora sa nu treaca atat de usor cu vederea riscul valutar.
 
Cresterea repetata a dobanzii de politica monetara in acest an - pana la 10,25% - a atras un val de majorari pentru dobanzile in lei, atat la depozite cat si la credite.
 
Solutia pentru IMM-uri nu o reprezinta neaparat solicitarea de imprumuturi in valuta, deoarece volatilitatea mare a cursului de schimb provoaca un risc valutar insemnat, pe care, de cele mai multe ori, intreprinderile mici si mijlocii nu pot sa il gestioneze.
 
Aproape 80% din firmele mici - cu cifra de afaceri de maxim un milion euro - se imprumuta in moneda nationala. "Incercam sa mentinem aceasta predilectie deoarece gestionarea riscului valutar nu este la indemana oricui", spune Marius Solescu, director Directia IMM Micro, Raiffeisen Bank Romania. El crede ca situatia s-ar putea schimba numai in cazul in care mediul economic va deveni mai stabil.
 
Pentru intreprinderile mari, proportia se schimba, dar nu semnificativ. Aceasta tendinta este explicata, pe de o parte, prin capacitatea mai buna de a gestiona riscul valutar, dar mai ales prin existenta unor incasari constante in valuta, in special din activitatile de export.
 
"Din totalul firmelor care ajung in faza de analiza dosar, 75% - 80% primesc creditul solicitat", a specificat Marius Solescu.
 
Performanta financiara a fimei – cea care inclina balanta in favoarea unui credit
 
Restul dosarelor sunt respinse din motive ce tin atat de situatia financiara a companiei, cat si de diverse criterii de selectie, proprii fiecarei banci.
 
"Preferam sa acordam credite doar companiilor care au cel putin un an de activitate, iar pentru obtinerea unui credit fara garantii, firma solicitanta trebuie sa aiba cont deschis la Raiffeisen Bank de cel putin 6 luni", continua Solescu.
 
Aceste restrictii sunt menite a ajuta banca in procesul de analiza a dosarului. Este foarte important sa observam care este experienta companiei respective, daca a avut un istoric de plata bun, in special fata de furnizori, sau un comportament adecvat in relatia cu banca.
 
Totusi, exista anumite domenii care sunt refuzate din start, cum ar fi sectorul producatorilor de armament, sau domenii in care creditarea se face cu prudenta, spre exemplu constructiile, in care dimensiunea afacerii face diferenta.
 
"Chiar daca domeniul constructiilor a cunoscut o dezvoltare spectaculoasa in ultimii ani, o companie de dimensiuni reduse, cu o cifra de afaceri mica, cu un numar redus de angajati, de cele mai multe ori subcontractoare de lucrari, prezinta un risc ridicat de creditare", continua Solescu. Riscul este ca, pe parcursul derularii creditului, firma poate intampina dificultati la incasari, recuperarea imprumutului transformandu-se in acest caz intr-o sarcina extrem de dificila pentru banca.

Alte articole din IMM

IMM

Creste plafonul de scutire de TVA de la 1 ianuarie 2018

Romania primeste o noua derogare de la Uniunea Europeana in privinta plafonului de TVA. Consiliul Uniunii a aprobat recent aceasta derogare, astfel ca, intre 2018 si 2020, plafonul pana la care firmele vor fi scutite de obligatia de a se inregistra in scopuri de TVA va fi de 300.000 de lei, majorat de la 220.000 de lei. Citeste mai mult

Plata defalcata a TVA, mana cereasca pentru banci

Plata defalcata a TVA presupune costuri suplimentare pentru firme, insa aduce venituri importante bancilor. Noul sistem presupune ca fiecare firma sa isi deschida cel putin un cont nou, exclusiv pentru sumele aferente TVA, la banca sau la Trezorerie, iar pentru fiecare factura sa realizeze doua operatiuni de plata. Citeste mai mult

Opinii recente

de Alina Avram

"Complet nemultumita! Customer service aproape inexistent, orientarea catre client este o gluma buna, transparenta, flexibilitate, ascultare proactiva un vis frumos! Dupa un an ..."

Facebook