Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Circuitul banilor prin debit direct

Autor: Angela Apetrei |

Publicat in: Plati

 

Debitul direct poate fi folosit pentru plata rapida si eficienta a facturilor, ratelor, impozitelor, precum si oricaror altor tipuri de plati recurente. Modul de functionare este pe cat de simplu, pe atat de sigur si eficient. Facturile sunt achitate prin intermediul bancii, care preia banii direct din contul clientului.

Sa ne imaginam ca doriti sa scapati de corvoada de a sta la ghiseul furnizorului de utilitati, de a tine minte scadenta fiecarei facturi pentru a nu plati penalizari, de a lasa banii unui vecin pentru a va plati facturile, iar banca dumneavoastra va ofera serviciul de debit direct.

Ca si client al bancii, dar si al furnizorului de utilitati, aveti de ales intre varianta de a va continua drumurile la fiecare furnizor de utilitati si a va tine evidenta facturilor sau aceea a mandatarii bancii de a va plati la timp aceste facturi.

Cum se achita facturile?

Prin debit direct, veti mandata banca o singura data pentru a va debita contul, pe baza instructiunii primite de la banca beneficiarului (banca furnizorului de utilitati, compania de asigurari, etc.). Tranzactia este initiata de catre furnizor, prin intermediul bancii sale, care ulterior transmite detaliile platiii catre sistemele administrate de Transfond.

Dupa validarea instructiunii pe baza anumitor criterii tehnice cunoscute de banci, sistemul Transfond transmite imediat aceasta instructiune catre banca platitorului. La randul ei, banca platitorului verifica existenta mandatului si, in conditiile in care sunt bani in contul clientului, efectueaza plata.

La data scadentei, are loc transferul banilor catre banca furnizorului prin sistemul de plati interbancare SENT, gestionat de Transfond. Pasul urmator este alimentarea contului furnizorului si astfel factura este ?achitata?.

Siguranta tranzactiilor

Transmiterea instructiunilor se realizeaza printr-o retea de comunicatii securizata, se utilizeaza semnatura electronica, iar sistemul de procesare se bazeaza pe ultimele tehnologii in domeniu. Astfel, procesarea acestora se efectueaza in conditii de maxima securitate, integritate si confidentialitate.

Eficienta utilizarii acestui serviciu este evidentiata si de succesul inregistrat in UE. De exemplu, in Marea Britanie, peste 75% din facturile de utilitati sunt achitate prin debit direct. Metoda de plata este una salvatoare si pentru furnizori, deoarece le asigura un proces mai coerent de reconciliere impreuna cu un cash flow adecvat, precum si o descongestionare a activitatii de la ghiseu.

Solutionarea contestatiilor

Nu exista riscul ca o instructiune de debit direct compensata sa nu poata fi decontata. Clientul poate sta linistit, deoarece banca ii va procesa corect facturile.
Iar, in cazul in care suma a fost transferata eronat, clientul poate solicita bancii sale sa-i returneze suma. Returnarile si rambursarile in legatura cu instructiunile de debitare directa sunt efectuate ?n conformitate cu Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 3/2005 privind debitarea directa executata prin casa de compensare automata.

Astfel, orice pretentie de returnare din partea platitorului, formulata pentru situatiile prevazute in regulamentul mai sus mentionat, trebuie transmisa bancii platitoare in termen de maximum 10 zile bancare de la data la care clientul bancii a cunoscut din extrasul de cont ca suma prevazuta in instructiunea de debit direct disputata a fost debitata din contul sau. In acest caz, banca platitoare trebuie sa analizeze solicitarea in ziua in care aceasta a fost formulata si sa returneze intreaga suma a instructiunii de debit direct sau suma in exces, in maxim o zi bancara de la formularea pretentiei.

Banca beneficiara (institutia colectoare) la randul sau trebuie sa returneze bancii platitoare suma ?n cauza, astfel ca va retrage din contul furnizorului suma aferenta instructiunii de debit direct a carei plata a fost rambursata.

Din data de 1 iulie 2005, cand a fost lansat, si pana in prezent, un numar de 9 banci au solicitat Transfond permisiunea de a utiliza serviciul de debit direct.

Comisioane in scadere

Dincolo de calitatea si siguranta serviciilor oferite clientilor sai (institutiile de credit) si pentru stimularea utilizarii platilor fara numerar, in mod special a debitului direct, Transfond acorda o atentie deosebita politicii de comisionare, anticipandu-se ca in viitorul apropiat comisionale percepute sa se diminueze. Daca la 1 iulie 2005 erau comisionate atat banca beneficiara, cat si banca platitoare a unei instruc?iuni de debit direct, in prezent se comisioneaza numai banca initiatoare cu un comision de 0,75 RON pentru fiecare instructiune transmisa in sistem. Acest comision va fi redus incep?nd cu data de 1 octombrie la 0,64 RON.

Transfond sustine promovarea debitului direct interbancar ca un serviciu nou si modern oferit de bancile din Romania pentru plata rapida si eficienta a facturilor, ratelor, impozitelor, precum si oricaror altor tipuri de plati recurente.

Angela Apetrei este referent de specialitate financiar-contabilitate la Departamentul Operatiuni din Transfond.

Alte articole din Plati

Plati

Romanii din strainatate pot plati taxele online

Cetatenii romani aflati in strainatate pot plati online, incepand cu aceasta luna, taxele si impozitele prin platforma ghiseul.ro. Facilitatea este valabila inclusiv pentru cardurile emise in afara tarii. Insa, pana in acest moment, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) nu este inrolata in sistem. Citeste mai mult

Mai multe magazine obligate sa accepte plata cu cardul

Legea cash-back a fost publicata in Monitorul Oficial si va intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2017. Pana atunci, magazinele cu vanzari anuale de peste 10.000 de euro vor fi obligate sa accepte plata cu cardul bancar. In prezent, doar comerciantii cu vanzari anuale de peste 100.00 de euro erau obligati sa accepte plata cu cardul. Citeste mai mult

Opinii recente

de IOAN COMANAR

"Am apelat on-line la accesarea unui credit de la Raiffeisen Bank, dupa preaprobarea on-line,am depus toate documentele cerute de functionarul de la ghjiseu. . . apoi ..."

Facebook