Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Victimele atacurilor de phishing trebuie sa anunte imediat banca

Autor: Adriana Staicu |

Publicat in: Carduri

 

Primul lucru pe care trebuie sa il faca o persoana - victima a atacurilor de phishing - este sa anunte banca pentru a bloca contul sau cardul, iar apoi sa informeze politia. Din momentul in care s-a anuntat institutia financiara, clientul nu mai este raspunzator pentru pierderile intervenite.
 
In Romania, atacurile de phishing au cunoscut o amploare in prima parte a acestui an, numarul lor fiind de trei ori mai mare decat in 2007. Pana in august 2008 s-au inregistrat in jur de 30 de atacuti de acest gen, potrivit BitDefender. Cea mai vizata banca la nivel local este Raiffeisen Bank - cu un procent de 50% din totalul atacurilor -, fiind urmata de BCR, BRD, Banca Transilvania si Piraeus Bank.
 
Pierderile intervenite ca urmare a atacurilor de tip phishing reprezinta aproximativ 5% din cifra de afaceri anuala a unei institutii, a afirmat Nicoleta Chivu, sales representative la S&T Romania, in cadrul unui seminar Finmedia pe tema fraudelor.
 
Vlad Valceanu, head of antispam research la BitDefender, spune ca parolele si informatiile furate prin phishing nu sunt folosite direct de atacatori, ci sunt vandute in masa pe piata neagra.
Un cont poate fi vandut chiar si cu 50 de centi, o suma infima comparativ cu cele retrase, care pot ajunge pana la 1.600 de dolari sau mai mult.
 
Pentru a nu fi victime ale phishingului, clientii bancilor trebuie sa evite sub orice forma sa dea informatii confidentiale precum numele de utilizator, parole, numere de identificare personala sau numerele cartilor de credit prin intermediul telefonului mobil sau al internetului.
 

Ce pot face victimele?

 
Primul lucru pe care trebuie sa il faca o persoana, victima a atacurilor de phishing, este sa anunte banca ca sa blocheze cardul sau contul. Astfel, se inchide accesul la banii din cont.
 
De asemena, este important ca astfel de incidente sa fie raportate Politiei Romane, care va demara o ancheta in acest sens. Toate fraudele informatice intra in atentia Directiei de Combatere a Criminalitatii Informatice din cadrul Politiei Romane.
 
In prezent, se pot semnala online atacuri sau tentative de frauda pe site-ul Politiei Romane sau pe portalul eFrauda. Acesta din urma se afla intr-un proces de imbunatatire, deoarece informatia se transmite catre autoritatile competente cu cateva zile intarziere, a precizat Virgil Spiridon, director adjunct la Directia de Combatere a Criminalitatii Informatice.
 
Iar, peste cel mult 2 luni, se vor putea face sesizari si pe site-ul de prezentare al Directiei de Frauda Informatica.
 
In prezent, 16 tineri sunt cercetati pentru infractiuni prin intermediul internetului, dintre care doi sunt autorii atacurilor lansate in luna iulie asupra Raiffeisen Bank.
 
Acestia sunt acuzati de prejudicierea cu peste 200.000 lei a peste 40 de clienti Raiffeisen Bank. Fraudarea s-a realizat prin intermediul aplicatiei de internet banking.
 

Clientii isi pot limita pierderea la 150 euro

 
Conform Regulametului BNR nr. 6 din 2006, utilizatorul unui instrument de plata electronica are obligatia de a anunta imediat banca in urmatoarele situatii:
 
  • pierderea, furtul, deteriorarea sau blocarea cardului;
  • indentificarea unor tranzactii neautorizate in contul personal;
  • erori sau nereguli aparute in urma gestionarii contului de catre emitent ;
  • dificultati in utilizarea instrumentelor de plata electronica.
 
Daca unul din aceste evenimente a avut loc pana la momentul comunicarii, detinatorul este raspunzator, urmand sa suporte toate pierderile aferente acestor operatiuni, pana la limita echivalentului in lei a 150 de euro. Clientul va suporta, insa, toate pierderile daca banca demonstreaza ca a actionat cu neglijenta.
 
Din momentul in care s-a anuntat institutia financiara, clientul nu mai este raspunzator pentru pierderile intervenite.
 
De asemenea, clientul nu se face responsabil de pierderile intervenite in cazul in care s-a aprobat o tranzactie pe baza instrumentului de plata electronica, fara ca acesta sa fie prezentat fizic sau fara identificarea electronica a acestuia (PIN sau coduri de acces).

Alte articole din Carduri

Carduri

Activitatea bancara, afectata de telefonia mobila

Din ce in ce mai des, telefonia mobila interfereaza cu activitatea bancara. Pe de o parte, usureaza accesul la conturi si la tranzactii dar, pe de alta, se creeaza o dependenta tot mai stransa. Dependenta ce risca sa creeze probleme serioase clientilor care sunt acum, practic, obligati sa utilizeze serviciile de telefonie. Citeste mai mult

Cati romani ar prefera sa renunte la cash?

Unul din trei europeni declara ca ar vrea o viata fara cash insa, cu toate acestea, aproape 90% apeleaza tot la bancnote pentru platile cotidiene de mica valoare. In Romania, procentul care si-ar dori o viata fara numerar este mai mare, de 38%. Citeste mai mult

Opinii recente

de Vlad Velescu

"Este o excrocherie pe care nu ma mir ca nu o sanctioneaza nimeni intr-o tara vanduta strainilor de toti ce s-au perindat la ..."

Facebook