Chiar daca nu ofera credite Prima Casa, bancile de economisire-creditare vor sa beneficieze in mod direct de acest program. Astfel, nu este exclusa posibilitatea ca in viitor sa apara pe piata pachete comune formate din credite Prima Casa si produse special create pentru renovarea sau extinderea locuintelor achizitionate prin program.
Bancile de economisire creditare isi propun sa profite de contextul creat de programul Prima Casa, prin vanzarea produselor proprii la pachet cu creditele de achizitie a locuintelor.
"Clientii Prima Casa nu sunt de top, iar majoritatea vor cumpara locuinte care au nevoie de renovari in viitor. In consecinta, pot contracta separat si un produs de economisire-creditare pentru modernizare", mentioneaza Carmen Schuster, vicepresedinte executiv al BCR Banca pentru Locuinte.
Pe piata vor aparea produse dedicate programului Prima Casa
Prima Casa ar aduce, in viziunea bancilor de economisire creditare, un numar de aproximativ 15.000 de potentiali clienti peste tinta propusa pentru anul 2009.
Reprezentantii BCR Banca pentru Locuinte nu au negat posibilitatea ca in scurt timp pe piata sa fie vandute chiar pachete special create in acest scop, care sa contina pe langa creditul Prima Casa si un produs de economisire-creditare.
In general, valoarea medie a contractelor - care include atat suma economisita de client cat si creditul acordat de banca - este redusa. Din acest motiv, creditul se adreseaza in principal pentru renovari si mai putin pentru achizitii de locuinte.
Spre exemplu, in luna iulie, valoarea medie a contractelor incheiate de BCR Banca pentru Locuinte a fost de 32.000 lei.
Jucatorii din piata au strategii de dezvoltare diferite
In timp ce BCR Banca pentru Locuinte, lansata in 2008, considera criza o oportunitate de crestere, Raiffeisen Banca pentru Locuinte, lansata in 2003, a inregistrat in ultimul an o diminuare semnificativa a numarului de contracte.
"Produsul de economisire-creditare, fiind stabil, nu este afectat de criza", afirma Carmen Schuster. Astfel, banca a reusit in primele 6 luni ale anului sa incheie un numar de aproximativ 35.000 de contracte de economisire-creditare, ajungand la 91.000 de contracte.
Planurile raman ambitioase, in a doua jumatate a anului, BCR Banca pentru Locuinte intentionand sa ajunga la un portofoliu total de 130.000 de clienti.
"In contextul in care situatia economica ramane dificila, economisirea creditarea reprezinta o alternativa sigura pentru multi romani", mai precizeaza Carmen Schuster.
Pe de alta parte, cel de-al doilea mare jucator din piata, Raiffeisen Banca pentru Locuinte si-a schimbat strategia, orientandu-se dinspre cantitate spre calitate. Aceasta politica a avut ca scop curatarea portofoliului bancii de contractele incheiate de clienti nu au mai economiseau constant.
"Noul model de business a vizat concentrarea pe acei clienti care doresc sa economiseasca constant in aceasta perioada dificila si care sunt interesati de imbunatatirea confortului locativ", a precizat pentru Conso.ro Adrian Resmerita, director de comunicare la Raiffeisen Banca pentru Locuinte.
Strategia a avut insa, cel putin pentru moment, un impact negativ semnificativ asupra numarului si valorii contractelor. Daca la finalul lunii iunie 2008, Raiffeisen Banca pentru Locuinte avea 160.000 de contracte incheiate si o valoarea totala a contractelor de 600 milioane euro, in prezent numarul a scazut la 110.000, iar valoarea la 460 milioane euro.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News