Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

BNR a facut primul pas pentru ca romanii sa poata lua credite din strainatate

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

BNR este a 14-a banca nationala europeana semnatara a unui memorandum initiat in 2003, care prevede schimbul transfrontalier de informatii privind clientii inscrisi in registre de credit.  Dupa ce principiile agreate vor intra in vigoare, bancile europene vor afla mai usor informatii despre solicitantii romani de credite.

Banca Nationala a Romaniei si cea a Cehiei au semnat Memorandumul de intelegere privind schimbul de informatii intre registrele de credit nationale gestionate de bancile centrale. In Romania, registrul este reprezentat de Centrala Riscurilor Bancare (CRB), unde sunt raportate de catre bancile comerciale si alte IFN-uri informatii privind clientii care au in derulare credite mai mari de 20.000 lei.

Memorandumul este patronat de Banca Centrala Europeana si a fost agreat pentru prima oara in 2003, cand a fost semnat de bancile centrale ale Belgiei, Germaniei, Spaniei, Frantei, Italiei, Austriei si Portugaliei. Ulterior au aderat si bancile centrale din Letonia, Lituania, Slovenia, Slovacia si Bulgaria.

Bancile semnatare au convenit asupra unor principii privind modul in care se poate face schimbul de informatii intre registrele de credit centrale.


Datele despre creditele in derulare vor circula liber



Institutiile raportoare ale fiecarui registru national ar trebui sa aiba acces la aceleasi informatii cu privire la datoriile unui client sau potential client din alt stat membru precum au acces la informatii despre datoriile in derulare ale unei persoane rezidente. 

In consecinta, institutiile de credit dintr-o tara pot face solicitari ad-hoc privind situatia unui client din alta tara. Solicitarea este transmisa prin intermediul bancilor centrale din cele doua state, ambele semnatare ale memorandumului.

Cererea de informatii nu va fi acceptata decat in situatia in care banca solicitanta are deja o relatie de finantare cu clientul despre care doreste sa afle detalii sau are in vedere acordarea unui credit.  Raspunsul trebuie sa fie obtinut in 3 zile lucratoare.

Conform memorandumului, se va transmite numai valoarea totala a creditelor aflate deja in derulare ale potentialului client. In plus, se vor raporta transfrontalier, in baza cererii ad-hoc, numai informatii cu privire la clientii care au in derulare finantari totale mai mari de 25.000 euro.

BNR are la dispozitie 2 ani pentru a pune la punct logistica necesara pentru a putea oferi raspunsuri la astfel de solicitari.

Biroul de Credit va trebui pe viitor sa permita accesul la informatii si bancilor straine



Dupa ce transmiterea de informatii va fi operationala si in Romania, institutiile de credit straine ar putea analiza mult mai corect solicitarile de credit venite din partea romanilor.

Spre exemplu, o banca din Austria poate afla informatii legate de creditele mai mari de 25.000 euro pe care o persoana sau o firma din Romania le are in derulare, in situatia in care are in vedere acordarea unei finantari transfrontaliere.

Acesta este primul pas facut de institutiile din statele membre ale Uniunii europene privind liberul schimb al informatiilor privind debitorii intre bancile rezidente.

Procesul va fi urmat de transpunerea in legislatiile nationale a Directivei creditului de consum care prevedere ca fiecare stat asigura, in cazul creditului transfrontalier, accesul creditorilor din alte state membre la bazele de date folosite pentru evaluarea bonitatii consumatorilor. Conditiile de acces trebuie sa fie nediscriminatorii.

In consecinta, o banca din Autstria ar trebui sa poata obtina exact aceleasi informatii despre clientii romani, inclusiv de la Biroul de Credit, precum obtine o banca romaneasca.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Cu cat mai vand bancile creditele neperformante?

Creditele neperformante, acumulate in perioada post-criza, au afectat atat clientii cat si bancile. Insa, in timp ce clientii ajunsi in aceasta situatie pierd garantiile depuse si sunt urmariti de banca sau de societatea de recuperare pana la ultimul banut, bancile au mecanisme care le ajuta sa scape de “balastul” acumulat. Citeste mai mult

Premiera la INM: Reprezentantii consumatorilor participa la sesiunile de formare in drept bancar

Reprezentantii asociatiilor de consumatori din domeniul financiar bancar vor putea participa, in premiera, in calitate de observatori, la seminarele de formare in domeniul dreptului bancar organizate de Institutul National al Magistraturii (INM). Citeste mai mult

Opinii recente

de Ala Fara Credite Lucian

"Cu BROM am o experienta si mai si decât aia cu Alpha. Oricum, trebuie sa spun de la început ca si acestei banci ..."

Facebook