Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Companiile de telefonie mobila au primit interzis la Biroul de Credit

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Autoritatea pentru protectia datelor personale a refuzat solicitarile companiilor de telefonie mobila de a face parte din schema Biroului de Credit. In consecinta, restantele aferente facturilor la serviciile de telefonie nu vor fi luate in considerare de banci in decizia de a acorda sau nu imprumuturi.

Refuzul a venit in urma cererilor oficiale inaintate de Vodafone in august si noiembrie, prin care se solicita participarea companiei, alaturi de banci, la schema Biroului de Credit.

Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a considerat ca includerea si a altor jucatori  ar fi determinat raportarea excesiva a datelor personale legate de situatia financiara si comportamentul la plata a persoanelor fizice.


Daca acest lucru ar fi fost permis, restantele inregistrare la facturile de telefonie mobila ale clientilor ar fi putut fi vazute si de banci. In consecinta, cazul analizei unei solicitari de credit,  banca ar fi putut verifica si istoricul de plata a facturilor, iar clientul ar fi putut sa se loveasca de refuzul de a primi finantare, deoarece nu si-a platit la timp factura catre Vodafone.

Si in sens invers, Vodafone ar fi avut acces la istoricul de plata a ratelor la creditele contractate de un client, putand sa ii refuze solicitarea de a contracta un nou serviciu de voce sau date.


Confidentialitatea dintre banca si client ar fi incalcata



“Dorim sa atentionam cu privire la riscurile implicate de participarea societatilor de telefonie mobila la Biroul de Credit, deoarece astfel s-ar ajunge ca aceste companii de telefonie sa aiba acces la informatii detinute de bancile care isi raporteaza clientii la acelasi Birou de Credite, ceea ce implica o incalcare a confidentialitatii relatiei dintre banca si clientul acesteia, in conditiile in care informatiile bancare sunt supuse secretului bancar”, si-au motivat decizia reprezentantii ANSPDCP.

In plus, Biroul de Credit este o institutie privata ai carei actionari fondatori sunt bancile, iar obiectul principal de activitate are rolul de a proteja exclusiv interesele sectorului de activitate financiar-bancara.

 “In acelasi scop, subliniem ca societatile de telefonie dispun de sistemul Preventel, comun, distinct si specific domeniului telefoniei, prin care pot verifica clientii cu datorii rezultate din achitarea cu intarziere/neachitarea facturilor emise”, au tinut sa mentioneze reprezentantii Autoritatii.

Companiile de telefonie mobila au invocat criza economica



In urma acestei solicitari, ANSPDCP a chemat la discutii, alaturi de Vodafone, si alte companii de telefonie fixa si mobila existente pe piata din Romania.

“Reprezentanţii Orange, Romtelecom si Cosmote au sustinut propunerea Vodafone in cadrul intalnirii cu reprezentantii institutiei noastre”, au declarat pentru Conso.ro, oficialii Autoritatii. 

Printre motivele pe care operatorii de telefonie le-au invocat pentru a fi acceptati in schema Biroului de Credit se numara inclusiv criza economica si implicit, cresterea numarului de persoane care inregistreaza debite.
In plus, conform acestora, sistemul Preventel are o utilitate limitata in ceea ce priveste verificarea bonitatii clientilor, iar alte state membre ale Uniunii Europene, precum Marea Britanie sau Germania, au sisteme de tip birou de credit, la care au acces si societatile de telefonie mobila.

Autoritatea nu vrea nici furnizorii de utilitati la Biroul de Credit



“In cazul admiterii societatilor de telefonie si a celor de utilitati la sistemul Biroului de Credit s-ar ajunge la raportarea excesiva a datelor personale legate de situatia financiara si comportamentul la plata al persoanelor fizice, de natura a aduce atingere chiar asigurarii dreptului la nivel de trai decent in Romania”, au precizat oficialii Autoritatii.

In prezent, activitatea Biroului de Credit este reglementata prin decizia 105/2007 a autoritatii Nationale de supraveghere a datelor cu caracter Personal. Conform acestei legislatii:

-    pot participa la sistemele de tipul birourilor de credite numai institutiile financiare si de credit, societatile de leasing si cele de asigurari pentru produse de tip credit

-    perioada de stocare a datelor referitoare la intarzierile la plata (date negative) este de 4 ani de la data achitarii ultimei rate restante sau de la data ultimei actualizari transmise, in cazul neachitarii restantelor pana la data respectiva

-    este obligatorie instiintarea prealabila a prealabila a persoanei fizice, in scris, telefonic, prin sms sau e-mail, cu cel putin 15 zile inainte de data transmiterii datelor catre Biroul de Credit.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Inasprirea creditelor ipotecare pare a se fi incheiat

Concurenta din piata bancara este unul dintre factorii care au determinat bancile sa revina cu avansurile la creditele ipotecare la niveluri accesibile pentru clienti, dupa majorarile masive din prima parte a anului trecut. Acest aspect reiese dintr-un sondaj realizat de Banca Nationala a Romaniei (BNR) privind standardele de creditare. Citeste mai mult

Ce se intampla cu dobanzile la creditele de nevoi personale?

In ciuda scaderii accentuate a dobanzilor la depozite si pe piata interbancara, creditele de nevoi personale continua sa aiba costuri impovaratoare. Doar cateva banci ofera pe piata locala astfel de imprumuturi in lei cu o dobanda anuala efectiva (DAE) sub 10% pe an. Citeste mai mult

Opinii recente

de Iudita Torok

"Dezinformare totala! Amavut un credit de nevoi personale cerut din 2006 . Am ramas in urma cu plata ratei si de atunci tot platesc ..."

Facebook