top banner

Protectia consumatorilor trage bancile de urechi

07 Mai 2007 | Autor: Alin Iacob

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a controlat, in aprilie, 129 de operatori economici din zona financiara. S-a urmarit respectarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit si de leasing. Iar rezultatele sunt revelatoare: la 66% dintre cei controlati s-au constatat nereguli.
 
Printre cei 85 de operatori unde lucrurile n-au fost gasite in ordine, se afla si mai multe unitati teritoriale ale bancilor comerciale. Insa neregulile semnalate tin in principal de modul de redactare al contractelor de credit si de caracteristicile produselor si serviciilor bancare, ceea ce sugereaza ca exemplele oferite de ANPC se regasesc si in alte unitati ale bancilor respective si cel mai probabil, si la alte banci.
 
Dar despre ce anume este vorba? Cele mai multe deficiente vizeaza contractele. Inspectorii ANPC au constatat ca exista multe asemenea acte unde fonturile folosite pentru redactarea textului sunt mici si foarte mici, fiind uneori necesar sa folosesti lupa pentru a vedea ce scrie in contract. In plus, unele contracte contin termeni care sunt greu de inteles de un consumator fara pregatire financiara, iar multe contin dezechilibre evidente intre obligatiile asumate de banci si cele care revin clientilor.
 
Au fost gasite contracte care nu specificau in mod clar dobanzile penalizatoare in caz de intarziere la plata ratelor de credit, dobanzi care pot oscila dupa bunul plac al bancilor, fara sa existe elemente de referinta, contracte in care nu se specifica daca exista si cum functioneaza perioada de gratie. De asemenea, in multe cazuri, consumatorii nu aveau posibilitatea de a refuza prelucrarea datelor personale in scop de marketing sau pentru a fi cedate catre terti.
 
Inspectorii ANPC au verificat cu aceasta ocazie si reclamatiile existente in legatura cu serviciile oferite de unele banci si au constatat ca in majoritatea cazurilor clientii aveau dreptate. Potrivit ANPC, exista operatori de call center care comunica solduri gresite, carduri blocate in bancomate care sunt returnate in mai mult de 48 de ore, pe motiv ca in contract perioada maxima stipulata este de 30 de zile, restante acumulate datorita faptului ca clientii nu au cerut in mod expres, in scris, inchiderea conturilor, si inca destule altele.
 
Tabloul conturat de inspectorii ANPC nu este insa complet. Zi de zi se acumuleaza tot mai multe sesizari privind lipsa de profesionalism a unora dintre functionarii bancari, comportamente abuzive, clauze contractuale mai mult de cat discutabile, proceduri greoaie la probleme simple, si tot asa.
 
In atari conditii, intentia Asociatiei Romane a Bancilor de infiintare a unei institutii independente, de tipul Avocatului Poporului, denumita Ombudsman bancar, si care sa se ocupe de rezolvarea disputelor dintre banci si clientii acestora, trebuie accelerata. Pentru ca bancile trebuie obligate sa puna si in practica sloganul cu care se lauda de cate ori au ocazia, si anume ca pun pe primul plan calitatea serviciilor. Ceea ce, din pacate, nu se prea intampla in realitate.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Info banci

Alte Articole

Economii cu bonus de dobanda in functie de abonament

Economii cu bonus de dobanda in functie de abonament

Revolut isi promoveaza pachetele exclusiviste oferind dobanzi in crestere la conturile de economii recent lansate, practica bancara anterioara presupunand dobanzi fixe sau stimularea economisirii in functie de sold.

28 Feb 2024 | Info banci
Promotii bancare in prag de toamna

Promotii bancare in prag de toamna

Mai multe oferte bancare aparute in ultima perioada propun bonusuri la achizitiile de la parteneri, reduceri de dobanda, costuri zero pe viata pe anumite pachete.

29 Aug 2023 | Info banci
Ce oferte scot in fata bancile in aceasta perioada?

Ce oferte scot in fata bancile in aceasta perioada?

Am analizat site-urile principalelor banci din Romania pentru fotografia canalelor de vanzari ale momentului-economisire, carduri de credit si debit, aplicatii mobile, oferte de creditare si, vedeta saptamanii, Black Friday.

08 Noi 2022 | Info banci
Exclusivitate Conso: Ce se intampla cu produsele clientilor Credit Agricole dupa fuziunea cu Vista Bank

Exclusivitate Conso: Ce se intampla cu produsele clientilor Credit Agricole dupa fuziunea cu Vista Bank

Vista Bank a preluat Credit Agricole Romania iar produsele si serviciile sale au fost incluse in oferta Vista. Conso va ofera cateva detalii privind integrarea acestora si pasii concreti pe care trebuie sa ii faca clientii Credit Agricole.

06 Oct 2022 | Info banci

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul