Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Comerciantii virtuali refuza cardurile din cauza comisioanelor

Autor: Alina Branescu |

Publicat in: Carduri

 

Desi tranzactiile online continua sa creasca in ritm sustinut fata de anul anterior, comerciantii virtuali au rezerve in privinta acceptarii platilor online prin card. Motivul invocat il reprezinta nivelul ridicat al comisioanelor care li se percep de catre operatorii pietei. La randul lor, acestia arunca vina pe nivelul inca redus al pietei.
 
In prezent, din cele 1.700 de magazine online existente in Romania, numai 900 au implementat plata online prin card. In plus, multe dintre cele care au implementat aceasta tehnologie deruleaza doar cateva tranzactii prin card intr-o luna. In majoritatea cazurilor inca primeaza plata “cash la livrare” sau prin ordin de plata.
 
Intrebati asupra motivelor care ii fac reticenti in a accepta plata prin card online, administratorii mai multor magazine virtuale aflate in topul accesarilor dau vina pe integratori, procesatori si banci.
 
“Ni se solicita niste comisioane foarte mari, care ar incarca, deocamdata nejustificat, factura clientilor nostri, ceea ce evident nu ne dorim” afirma Bogdan Marina, PR&Marketing manager la www.kumparaturi.ro.
 
De aceeasi parere este si Mugur Frunzetti, managing partner al www.marketonline.ro.“Cat timp in Romania comisioanele solicitate de procesatori sunt de la 3,5% in sus, fata de 1,5% in Cehia sau Ungaria, preferam sa vindem mai ieftin, in beneficiul clientilor nostri, dar fara plata online cu cardul”.
 
Pe de alta parte, reprezentantii magazinelor virtuale semnaleaza si alte probleme. Bogdan Marina afirma ca solicitarile de plata prin card ale clientilor portalului www.kumparaturi.ro nu depasesc 5%, iar Gigel Chiazna, administrator al site-ului www.librarie.net, sustine ca nu s-au primit solicitari din partea clientilor pentru aceasta modalitate de plata. Pe de alta parte, Bogdan Marina deschide un alt subiect delicat, afirmand ca increderea romanilor in sistemul de plata online este inca foarte scazuta.
 
Integratorii invoca volumul redus al pietei
 
Cristian Badea, CIO GECAD ePayment, cel mai mare integrator din Romania de servicii de comert electronic, precizeaza ca “aceste comisioane nu sunt stabilite numai de procesator. Exista mai multe institutii incluse in fiecare tranzactie online si fiecare impune un comision pentru a-si acoperi costurile. Politica de stabilire a comisioanelor pleaca de la Visa si Mastercard”.
 
Mai mult, Cristian Badea sugereaza ca argumentul suprem invocat de comercianti, cel al nivelului exagerat al comisioanelor pe piata romaneasca nu are 100% acoperire in realitate. “Experienta GECAD ePayment prin brandul Avangate demostreaza ca aceste comisioane nu sunt foarte mici nici pe plan international. Probabil ca multa lume compara comisioanele de la POS cu cele online. Acestea din urma sunt mereu mai mari datorita riscului implicat”.
 
Reprezentantul GECAD ePayment vede o tendinta de reducere in timp a nivelului comisioanelor, insa nu foarte curand, ci doar “in momentul in care vom ajunge la un volum de tranzactie comparativ cu cel inregistrat in alte tari europene unde comertul electronic si platile online au deja traditie.”
 
Cercul virtuos este deocamdata vicios
 
Reprezentantii organizatiilor internationale de carduri (Mastercard si Visa) au sustinut mereu teoria “cercului virtuos”. Potrivit acesteia, folosirea cardurilor pentru plati induce numeroase efecte benefice, atat pentru cei care le utilizeaza, cat si pentru cei care le accepta si pentru economie in ansamblu.
 
In zona comertului electronic, argumentele invocate de partile implicate se situeaza mai degraba in zona “cercului vicios”.
 
Comerciantii nu par dispusi sa plateasca in plus pentru garantia ca bunurile si serviciile livrate le vor fi platite si ca nu se afla in fata unor glume ale clientilor sau in fata unor diversiuni puse la cale de concurenta.
 
De cealalta parte, integratorii de servicii de comert electronic se multumesc si ei cu nivelul actual al pietei, lasand timpul sa decida in favoarea lor. Reducerea comisioanelor ar putea fi compensata prin cresterea numarului comerciantilor online inrolati in sistem, dar asta ar presupune un efort pe care integratorii nu par dispusi sa si-l asume. Cel putin in acest moment.
 
Nu in ultimul rand, bancile, care dispun de cativa ani de unul dintre cele mai sigure sisteme de plati online din Europa, n-au miscat un deget pentru a-l promova si pentru a stimula milioane de utilizatori de carduri sa le foloseasca pentru plati online.
 
Piata se misca in ritm de accelerat, iar de Sarbatori, de rapid, desi ar putea s-o faca lejer in postura de intercity sau poate chiar de TGV. Sunt tot mai multe semne ca vagoanele incep sa prinda viteza, totul este sa apara si locomotiva care sa fie pregatita sa le tracteze.

Alte articole din Carduri

Carduri

Tranzactiile cu carduri si problemele de comunicare banca-client

In unele cazuri, relatia dintre o banca si un client ce detine un card de credit la acea banca este afectata din motive de comunicare aparent banale, dar cu consecinte importante pentru persoana in cauza. Pentru a depista aceste situatii, ar fi necesara mai multa atentie la semnalele celor care utilizeaza in mod cotidian acest produs de creditare. Citeste mai mult

Riscul de atacuri financiare creste de Sarbatori

Riscul ca datele cardului bancar sa fie furate creste semnificativ in perioada sarbatorilor de iarna, odata cu inmultirea ofertelor din partea comerciantilor, fapt care duce la mai multe cumparaturi online. In aceste conditii, specialistii in atacuri cibernetice recomanda prudenta in introducerea datelor de card pe site-uri necunoscute. Citeste mai mult

Opinii recente

de IOAN COMANAR

"Am apelat on-line la accesarea unui credit de la Raiffeisen Bank, dupa preaprobarea on-line,am depus toate documentele cerute de functionarul de la ghjiseu. . . apoi ..."

Facebook