Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Bancile sunt chemate sa justifice comisioanele mari de rambursare anticipata

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Protectia Consumatorilor a informat bancile ca nivelurile ridicate ale comisioanelor de rambursare anticipata vor trebui justificate de eventuale pierderi suferite prin incasarea unui imprumut inainte de scadenta. ANPC recomanda bancilor sa utilizeze inca de pe acum nivelul impus de Comisia Europeana prin noua directiva, de maxim 1%.
 
Printr-o scrisoare adresata ARB, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) precizeaza ca bancile trebuie sa dea justificari temeinice cu privire la nivelurile ridicate ale comisioanelor de rambursare anticipata.
 
“In cazul unui control din partea ANPC, banca va trebui sa demonstreze care sunt pierderile suferite in cazul in care consumatorul ramburseaza anticipat, valoarea comisionului urmand a fi cel mult egala cu pierderile suferite de banca”, se arata in scrisoarea inaintata.
 

Clauze abuzive

 
Conform legislatiei, acest comision nu trebuie sa constituie un obstacol disproportionat in calea clientului de a rambursa anticipat creditul.
 
“In alta ordine de idei, perceperea unui comision de rambursare anticipata de valoare mare poate fi considerata clauza abuziva, urmand ca instanta sa evalueze caracterul acesteia”, au mai precizat reprezentantii ANPC in corespondenta oficiala avuta cu Asociatia Romana a Bancilor.
 
In prezent, in Romania plaja de valori ale acestui comision este foarte mare. In timp ce unele institutii, precum Banca Transilvania sau ING Bank dau posibilitatea clientilor de a rambursa creditul fara costuri, alte banci impun un comision de rambursare anticipata ce ajunge pana la 5% din suma platita in avans, cum este cazul la Bank of Cyprus.
 

Comisioanele vor fi plafonate din 2010

 
Comisia Euopeana a luat in vizor aceasta practica a bancilor de a incerca sa tina clientul “captiv” pana la scadenta, prin impunerea unor bariere de cost mari la rambursarea anticipata.
 
Astfel, in 2010 va intra in vigoare o Directiva Europeana ce impune bancilor sa limiteze valoarea comisioanelor de rambursare anticipata. Directiva se aplica insa numai in cazul creditelor de consum negarantate, mai mici de 75.000 euro.
 
Chiar si asa, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a recomandat oficial bancilor romanesti sa foloseasca aceste valori pentru toate tipurile de imprumuturi acordate populatiei.
 

Creditele cu dobanda variabila ar trebui scutite de comision

 
“Pentru a nu exista diferente de opinie intre banca si inspectorii ANPC, consideram ca banca poate utiliza pentru acest comision limitele impuse de noua Directiva Europeana privind creditarea, care va intra in vigoare in 2010”, au transmis reprezentantii Autoritatii.
 
Prin aceasta se stabileste un nivel maxim al comisionului de 1%, in cazul in care creditul este rambursat cu cel putin un an inainte de scadenta. Valoarea se reduce la 0,5%, daca pana la scadenta a ramas mai putin de un an, dar banca va avea dreptul la aceasta compensatie numai in cazul in care dobanda perceputa pentru acel imprumut este fixa.
 
In cazul in care dobanda este variabila, nu se vor putea impune comisioane de plata a creditului in avans.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Ce oferte au bancile de Black Friday?

Si bancile intra in febra de Black Friday. Credite de consum sau ipotecare, carduri de credit, dar si alte produse si servicii se pot achizitiona, in aceasta perioada, in conditii mai favorabile decat cele standard. Atentie, insa, la conditiile de derulare a campaniilor. Citeste mai mult

Banci amendate pentru publicitate inselatoare. Care sunt abaterile?

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a amendat 15 banci pentru publicitate inselatoare. Amenzile insumeaza peste 500.000 de lei. In plus, institutiile amendate sunt obligate sa restituie clientilor sumele incasate ilegal, sa corecteze contractele incheiate si sa suspende campaniile publicitare pentru a intra in legalitate. Citeste mai mult

Opinii recente

de Alina Avram

"Complet nemultumita! Customer service aproape inexistent, orientarea catre client este o gluma buna, transparenta, flexibilitate, ascultare proactiva un vis frumos! Dupa un an ..."

Facebook