Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Romania, reclamata la CJUE pentru netranspunerea legislatiei bancare

Autor: Conso |

Publicat in: Banii & economia

 

Sase stat europene, printre care si Romania, sunt acuzate de Comisia Europeana ca nu au transpus legislatia privind redresarea si rezolutia bancara. De data aceasta forul european a decis sa sa sesizeze Curtea de Justitie a Uniunii Europene in acest caz, deoarece cele sase state, desi au mai fost avertizate, nu s-au conformat cerintelor europene.

Celelalte state care fac obiectul sesizarii sunt Luxemburg, Polonia, Cehia, Suedia si Olanda, se arata intr-un comunicat al Comisiei Europene dat publicitatii joi.

Directiva privind redresarea si rezoltia institutiilor bancare (BRRD) a fost adoptata in primavara anului 2014 si reprezinta un pilon central al cadrului de reglementare pentru crearea unui sector financiar mai sigur si mai solid in urma crizei financiare.

Data-limita pentru transpunerea acestor norme in dreptul national a fost 31 decembrie 2014.

Comisia Europena a trimis, inca din data de 28 mai, un aviz motivat unui numar de 11 state membre ale UE, solicitandu-le sa transpuna BRRD. Intrucat cele sase state mentionate nu au transpus integral noile, Curtea de Justitie.

Sesizarea Curtii implica cel putin impunerea unei penalitati zilnice pntru statele in cauza pana cand se realizeaza transpunerea integrala. Cuantumul acestor sanctiuni este calculat in asa fel incat sa se ia in considerare capacitatea de plata, durata si gradul de gravitate a incalcarii normelor de catre statul membru in cauza. Comisia poate decide sa retraga aceasta cauza, daca un stat membru pune in aplicare inre timp normele respective.

Bancile nu vor mai fi recapitalizate cu banii contribuabililor

Directiva mentionata este un document important pentru Uniunea Bancara. Noile norme ofera autoritatilor nationale instrumentele si competentele necesare pentru a atenua si a gestiona dificultatile majore sau falimentul bancilor si al marilor firme de investitii din toate statele membre.

Obiectivul directvei este acela de a se garanta faptul ca bancile aflate in pragul insolventei pot fi restructurate fara a fi folositi banii contribuabililor, cum s-a intamplat in multe cazuri in timpul crizei.

In acest sens, reglementarile prevad, printre altele, ca actionarii si creditorii bancilor sa isi suporte partea lor din costuri, prin intermediul unui mecanism de „recapitalizare interna”.
   
Si FMI a remarcat intarzierea adoptarii legislatiei in domeniul bancar de catre Romania

Si reprezentantii Fondului Monetar International au remarcat intarzierea adoptarii legislatiei in ceea ce priveste rezolutia bancara in Romania. ”Urgentarea adoptarii atat de intarziatei legislatii din sectorul financiar, referitoare la inchiderea bancilor, la garantarea depozitelor, supravegherea macroprudentiala si la obligatiunile garantate, va contribui la intarirea cadrului legal actual si la alinierea acestuia la bunele practici internationale”, se arata intr-un comunicat transmis joi de FMI la incheierea misiunii in Romania.

Alte articole din Banii & economia

Banii & economia

Ce schimbari fiscale a aprobat guvernul?

Este sigur! Din 2018, contributia la Pilonul II de pensii scade de la 5,1% la 3,7%, contributiile de sanatate si pensie se muta integral la angajat, iar companiile raman cu o “contributie asiguratorie pentru munca” de 2,25%. Deciziile au fost adoptate de Guvern, in ciuda nemultumirilor exprimate atat de mediul de afaceri cat si de sindicate. Citeste mai mult

Cum vor fi afectate firmele si populatia de masurile fiscale propuse?

Masurile fiscale anuntate, pe langa faptul ca bulverseaza economia, au si un impact bugetar semnificativ. Firmele vor fi afectate cel mai mult de majorarea salariului minim si de schimbarile administrative pe care le presupune mutarea contributiilor. Angajatii, unii dintre ei primesc in plus sume infime, care nu justifica efortul. Citeste mai mult

Opinii recente

de Alina Avram

"Complet nemultumita! Customer service aproape inexistent, orientarea catre client este o gluma buna, transparenta, flexibilitate, ascultare proactiva un vis frumos! Dupa un an ..."

Facebook