top banner

Romania intarzie infiintarea SAL-IFN

03 Februarie 2016 | Autor: Conso

Romania este singura tara din Uniunea Europeana care nu are o structura pentru solutionarea amiabila a litigiilor dintre consumatori si companiile financiare nebancare. Afirmatia ii apartine lui Calin Rangu, directorul Directiei Protectia Consumatorilor din ASF. Acesta sustine ca tara noastra risca sanctiuni dure daca nu ia masuri in acest sens.
Reprezentantul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) sustine ca documentele necesare infiintarii unui centru SAL pentru sectorul nebancar (SAL-IFN) au fost trimise Guvernului inca din luna noiembrie a anului trecut, insa nu s-a primit niciun raspuns.
ASF a fost obligata sa infiinteze aceasta comisie in urma transpunerii in legislatia locala a Directivei europene privind procedurile SAL in materie de consum, prin Ordonanta de Guvern aprobata in septembrie 2015.
“Asteptam de doua luni un raspuns, macar sa ne spuna daca mai trebuie modificat ceva. Am putea sa intram pe aprobare tacita, insa nu dorim acest lucru pentru ca este necesar un punct de vedere al Guvernului. Am ramas ultima tara din Uniunea Europeana care nu are un organism specializat in rezolvarea amiabila a conflictelor intre consumatori si companiile din zona financiara nebancara. Inteleg ca este un vid legislativ, dar riscam sa fim sanctionati. Suntem deja pe lista cu tarile asupra carora s-ar putea declansa procedura de infringement”, a spus Rangu.
Initial, Ministerul Energiei, Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Mediului de Afaceri era desemnat de Comisia Europeana ca organ competent in acest caz si ar fi trebuit sa transmita ASF un raspuns in termen de 30 de zile de la depunerea documentatiei. Insa respectivul minister a disparut ca urmare a restructurarii Guvernului, iar competenta a fost transferata catre Ministerul Economiei. Dar nici aceasta institutie nu a raspuns solicitarii ASF.
La centrul SAL-IFN se pot adresa asiguratii, clientii de pensii private si investitorii
Potrivit proiectului de Regulament pus in dezbatere publica in toamna anului trecut de ASF, infiintarea Entitatii de Solutionare Alternativa a Litigiilor (SAL-FIN) in domeniul financiar nebancar va da posibilitatea clientilor de asigurari, pensii private sau investitorilor pe piata de capital sa apeleze, gratuit, la o metoda alternativa de solutionare a litigiilor cu entitatile din pietele respective.
Entitatea urmeaza sa functioneze exclusiv in cadrul ASF. Pentru solutionarea unui litigiu cu o companie din domeniile supravegheate de ASF, consumatorul trebuie sa-si exprime aceasta optiune in mod voluntar, in scris, direct la sediul SAL-FIN, prin posta sau prin mijloace electronice de comunicare.
Insa, consumatorii pot supune litigiul procedurilor SAL administrate de SAL-FIN daca fac dovada ca, in prealabil, au incercat sa solutioneze litigiul direct cu comerciantul in cauza. „Organizarea si solutionarea alternativa a litigiilor se realizeaza prin Procedura SAL finalizata cu propunerea unei solutii sau Procedura SAL finalizata cu impunerea unei solutii”, se mentioneaza in proiect.
Procedura trebuie sa fie gratuita pentru consumator
Finantarea centrului este asigurata de ASF, iar pentru consumator procedura este gratuita. Insa, cheltuielile pentru efectuarea de expertize, traduceri de documente si alte probe suplimentare necesare in solutionarea litigiului se efectueaza de catre partea care le solicita.
Ca si in cazul SAL-ului bancar, conducerea SAL-FIN este asigurata de Colegiul de Coordonare, care este format din 5 membri. In acst caz, insa doi membri sunt nominalizati din partea ASF, unul din partea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) si doi din partea asociatiilor pietei financiare nebancare si a asociatiilor de consumatori.
Analizarea litigiilor se realizeaza de catre conciliatori conform procedurilor aplicabil. Conform regulamentului, consumatorul isi poate alege conciliatorul/conciliatorii dintre cei inscrisi in lista specifica domeniului litigiului.
Remuneratiile ce vor fi acordate membrilor Colegiului de Coordonare si conciliatorilor se stabilesc anual, prin decizia Consiliului ASF, dupa aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli. Remuneratiile vor fi acordate in suma fixa in baza unui contract de mandat sau a unui contract individual de munca, dupa caz, incheiat cu ASF. Conciliatorii vor beneficia de o suma fixa bruta pentru fiecare caz de conciliere, in functie de tipul de procedura aleasa.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Asigurări RCA

Asigurări RCA
  • Alegi cea mai bună asigurare
  • Plătești online cu cardul
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Asigurari

Alte Articole

Pana in aprilie, tarifele RCA pot fi ajustate doar cu rata inflatiei

Pana in aprilie, tarifele RCA pot fi ajustate doar cu rata inflatiei

Printr-o Hotarare de Guvern emisa la finalul anului trecut, autoritatile au stabilit inghetarea tarifelor RCA pentru inca 3 luni, acestea putand majorate cel mult 6,8% cat este stimata rata inflatiei la finalul trimestrului doi din 2024.

03 Ian 2024 | Asigurari
Asigurarile cu retur de prima, o tentatie pentru debitori

Asigurarile cu retur de prima, o tentatie pentru debitori

Asigurarea de viata este ceruta imperativ de o parte dintre bancile care ofera credite ipotecare, iar incheierea unei astfel de polite poate scadea si costurile creditelor de nevoi personale. Debitorii aflati in aceste situatii ar putea aprecia returnarea unei parti din primele platite, daca ar avea acces la un astfel de produs.

05 Dec 2023 | Asigurari
Asigurarile PAD se scumpesc, iar ocolirea lor va fi mai dificila

Asigurarile PAD se scumpesc, iar ocolirea lor va fi mai dificila

Modificarile aduse legii privind asigurarea obligatorie a locuintei vin cu cresteri de costuri, in special in zona urbana si pun piedici suplimentare celor care vor sa evite incheierea politelor PAD.

15 Noi 2023 | Asigurari
Cum se obtine restituirea diferentelor de prima la RCA-urile Euroins

Cum se obtine restituirea diferentelor de prima la RCA-urile Euroins

Potrivit unei ordonante de urgenta emise de Guvern in 1 septembrie, valabilitatea politelor Euroins este prelungita cu 90 de zile, interval care poate fi folosit de posesorii de polite pentru a solicita restituirea diferentelor de prima.

07 Sep 2023 | Asigurari

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul