Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Romania intarzie infiintarea SAL-IFN

Autor: Conso |

Publicat in: Asigurari

 

Romania este singura tara din Uniunea Europeana care nu are o structura pentru solutionarea amiabila a litigiilor dintre consumatori si companiile financiare nebancare. Afirmatia ii apartine lui Calin Rangu, directorul Directiei Protectia Consumatorilor din ASF. Acesta sustine ca tara noastra risca sanctiuni dure daca nu ia masuri in acest sens.

Reprezentantul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) sustine ca documentele necesare infiintarii unui centru SAL pentru sectorul nebancar (SAL-IFN) au fost trimise Guvernului inca din luna noiembrie a anului trecut, insa nu s-a primit niciun raspuns.

ASF a fost obligata sa infiinteze aceasta comisie in urma transpunerii in legislatia locala a Directivei europene privind procedurile SAL in materie de consum, prin Ordonanta de Guvern aprobata in septembrie 2015.

“Asteptam de doua luni un raspuns, macar sa ne spuna daca mai trebuie modificat ceva. Am putea sa intram pe aprobare tacita, insa nu dorim acest lucru pentru ca este necesar un punct de vedere al Guvernului. Am ramas ultima tara din Uniunea Europeana care nu are un organism specializat in rezolvarea amiabila a conflictelor intre consumatori si companiile din zona financiara nebancara. Inteleg ca este un vid legislativ, dar riscam sa fim sanctionati. Suntem deja pe lista cu tarile asupra carora s-ar putea declansa procedura de infringement”, a spus Rangu.

Initial, Ministerul Energiei, Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Mediului de Afaceri era desemnat de Comisia Europeana ca organ competent in acest caz si ar fi trebuit sa transmita ASF un raspuns in termen de 30 de zile de la depunerea documentatiei. Insa respectivul minister a disparut ca urmare a restructurarii Guvernului, iar competenta a fost transferata catre Ministerul Economiei. Dar nici aceasta institutie nu a raspuns solicitarii ASF.

La centrul SAL-IFN se pot adresa asiguratii, clientii de pensii private si investitorii

Potrivit proiectului de Regulament pus in dezbatere publica in toamna anului trecut de ASF, infiintarea Entitatii de Solutionare Alternativa a Litigiilor (SAL-FIN) in domeniul financiar nebancar va da posibilitatea clientilor de asigurari, pensii private sau investitorilor pe piata de capital sa apeleze, gratuit, la o metoda alternativa de solutionare a litigiilor cu entitatile din pietele respective.

Entitatea urmeaza sa functioneze exclusiv in cadrul ASF. Pentru solutionarea unui litigiu cu o companie din domeniile supravegheate de ASF, consumatorul trebuie sa-si exprime aceasta optiune in mod voluntar, in scris, direct la sediul SAL-FIN, prin posta sau prin mijloace electronice de comunicare.

Insa, consumatorii pot supune litigiul procedurilor SAL administrate de SAL-FIN daca fac dovada ca, in prealabil, au incercat sa solutioneze litigiul direct cu comerciantul in cauza. „Organizarea si solutionarea alternativa a litigiilor se realizeaza prin Procedura SAL finalizata cu propunerea unei solutii sau Procedura SAL finalizata cu impunerea unei solutii”, se mentioneaza in proiect.

Procedura trebuie sa fie gratuita pentru consumator


Finantarea centrului este asigurata de ASF, iar pentru consumator procedura este gratuita. Insa, cheltuielile pentru efectuarea de expertize, traduceri de documente si alte probe suplimentare necesare in solutionarea litigiului se efectueaza de catre partea care le solicita.

Ca si in cazul SAL-ului bancar, conducerea SAL-FIN este asigurata de Colegiul de Coordonare, care este format din 5 membri. In acst caz, insa doi membri sunt nominalizati din partea ASF, unul din partea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) si doi din partea asociatiilor pietei financiare nebancare si a asociatiilor de consumatori.


Analizarea litigiilor se realizeaza de catre conciliatori conform procedurilor aplicabil. Conform regulamentului, consumatorul isi poate alege conciliatorul/conciliatorii dintre cei inscrisi in lista specifica domeniului litigiului.

Remuneratiile ce vor fi acordate membrilor Colegiului de Coordonare si conciliatorilor se stabilesc anual, prin decizia Consiliului ASF, dupa aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli. Remuneratiile vor fi acordate in suma fixa in baza unui contract de mandat sau a unui contract individual de munca, dupa caz, incheiat cu ASF. Conciliatorii vor beneficia de o suma fixa bruta pentru fiecare caz de conciliere, in functie de tipul de procedura aleasa.

Alte articole din Asigurari

Asigurari

Tarifele maxime pentru RCA au intrat in vigoare

Tarifele maximale pentru asigurarile obligatorii auto RCA intra vineri in vigoare, pentru o perioada de sase luni. Astfel, companiile de asigurari nu vor avea voie sa practice preturi peste cele stabilite de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) si aprobate de Guvern. Citeste mai mult

Controversele pe tarifele RCA continua

Aprobarea, de catre Guvern, a tarifelor maximale pentru RCA a starnit reactii diverse in piata. Transportatorii apreciaza aparitia actului normativ, in timp ce asiguratorii sustin ca au sesizat, deja, Comisia Europeana cu privire la plafonarea tarifelor care, sustin acestia din urma, incalca reglementarile europene. Citeste mai mult

Opinii recente

de Radu Balas

"In 2014, Februarie, am decis, impreuna cu sotia, sa ne luam locuinta noastra. Am mers la 3 banci ( Bcr, Cec, Raiffeisen) . ..."

Facebook