Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Reactii pro si contra pe proiectul de lege RCA

Autor: Conso |

Publicat in: Asigurari

 

Patronatele din transporturi au solicitat Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) sa transmita proiectul de lege privind RCA la Guvern pentru a fi aprobat prin Ordonanta de Urgenta. Insa, in timp ce acestia se declarau partial multumiti de forma proiectului, ASSAI spune ca acesta este „un cadou otravit” pentru asigurati.

Proiectul a fost finalizat de ASF si urmeaza sa intre in dezbatere parlamentara. Insa firmele de transport spun ca procesul ar fi prea lung.

„Aprobarea prin Ordonanta este singura solutie pentru diminuarea tarifelor RCA. Parlamentaii vor intra in pregatiri pentru alegeri, in luna mai, apoi va incepe vacanta de vara si astfel ar trece anul fara a se lua masuri impotriva cresterii nejustificate a RCA pentru toti romanii”, se arata intr-un comunicat al Confederatiei Operatorilor si Trasnportatorilor Autorizati din Romania (COTAR).

In cazul in care Guvernul refuza sa isi asume raspunderea in acest caz, firmele din domeniu sustin ca muta protestele in Piata Victoria.

Firmele vor pret de referinta pe piata RCA

Pe de alta parte, transportatorii spun ca proiectul de lege finalizat de ASF a tinut cont in mare masura de propunerile lor, insa mai sunt apecte de clarificat. Printre acestea se afla si solicitarea operatorilor ca in lege sa se introduca obligativitatea ASF de a calcula un pret de referinta pentru RCA.

De asemenea, se mai discuta pe propunerile transportatorilor de a se aplica o serie de sanctiuni companiilor de asigurari daca nu informeaza ASF cu privire la modul de calcul al RCA, si pe propunerea ca legea sa prevada modalitati de responsabilizare a conducatorului auto.

ASSAI: Legea contine prevederi pro-asiguratori si anti-asigurati

Noua varianta a legii RCA este „un cadou otravit, cu accente anticonstitutionale in defavoarea consumatorilor de asigurari”, sustine Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI).

Potrivit unui comunicat al Asociatiei, proiectul contine o serie de prevederi pro-asigurator si anti-asigurat. Printre acestea se numara faptul ca procedura de constatare a daunelor a fost eliminata din lege, ASF dorind ca aceasta sa fie stabilita prin norme. „ASSAI insista ca procedura de constatare a daunelor sa fie mentionata in cadrul legii RCA, penru ca ASF a incetat sa mai fie o institutie credibila care sa garanteze echilibrul dintre asiguratori si asigurati”, se arata in comunicat.

Service-urile nu sunt de acord nici cu faptul ca s-a eliminat obligativitatea asiguratorilor de a notifica in termen de 5 zile lucratoare de la data avizarii daunei  pagubitii RCA, atunci cand vor sa le introduca in cercetari de 90 de zile dosarul de dauna. Potrivit ASSAI, acest aspect afecteaza pagubitul care isi repara masina cu banii lui, crezand in buna credinta a asiguratorului RCA, si abia dupa ce depune actele de reparatie la asigurator  afla ca acesta a decis sa ii introduca in cercetari de 90 de zile dosarul de dauna.

Service-urile contesta diminuarea penalitatilor de neplata

Totodata, ASSAI nu este de acord nici cu prevedere care reduce la jumatate penalitatile aplicabile asiguratorilor in cazul neplatii daunelor si nici cu  faptul ca ASF refuza introducerea in lege unor criterii de aplicare a sanctiunilor pentru societatile de asigurari in functie de numarul de abateri, gravitatea si repetivitatea acestora.

De asemenea, Asociatia mentioneaza, la capitolul prevederi anti-asigurati, si reducerea semnificativa a despagubirilor pentru vatamari corporale.

UNSAR vrea stabilirea unitara a despagubirilor pentru vatamari corporale

La randul sau, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) considera ca este necesara implementarea unui mecanism obiectiv si transparent de despagubire pentru vatamari corporale si deces care sa raspunda "prompt si echitabil" nevoilor de compensare a suferintei victimelor accidentelor rutiere.

„Dispozitiile legale in vigoare nu contin criterii suficiente si explicite pentru evaluarea corecta si obiectiva a despagubirilor morale nici pe cale amiabila, nici pe cale judecatoreasca, ceea ce a condus adeseori la discrepante substanttiale intre valorile despagubirilor acordate de instante victimelor aflate in situatii similare (in unele cazuri chiar si de zeci de ori mai mari) precum si la crearea unor veritabile retele specializate de captare si reprezentare a victimelor", se arata intr-un comunicat UNSAR.

Pe de alta parte, asiguratorii spun ca un sistem predictibil pentru reglementarea despagubirilor va scurta durata necesara obtinerii despagubirilor, dar va reduce si costurile legate de instrumentarea daunelor si pe cel dde reasigurare platite de catre asiguratori.

Alte articole din Asigurari

Asigurari

Cine poate fi conciliator SAL-FIN?

ASF a aprobat noua forma a Regulamentului de functionare al entitatii de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin), cu scopul de a se evita posibilele conflicte de interese si sa fie extinse incompatibilitatile care pot avea legatura cu conciliatorii. Citeste mai mult

Ce riscuri intra in calculul tarifelor de referinta pentru RCA?

Tarifele de referinta pe piata RCA vor fi calculate semestrial, de catre o societate cu expertiza recunoscuta in domeniu, contractata de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF). Norma care stabileste metodologia de calcul a acestora a fost publicata recent in Monitorul Oficial. Citeste mai mult

Opinii recente

de Vlad Velescu

"Este o excrocherie pe care nu ma mir ca nu o sanctioneaza nimeni intr-o tara vanduta strainilor de toti ce s-au perindat la ..."

Facebook