Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Acuze grave, dar nenominale, la adresa societatilor de asigurare

Autor: Valentin Ciobanu |

Publicat in: Asigurari

 

O comisie din Camera Deputatilor a monitorizat activitatea de asigurare din Romania, chemand la audieri reprezentantii tuturor institutiilor implicate in acest domeniu. Punctele de vedere exprimate au relevat o serie de nereguli ale unor companii de asigurare insa, intrucat acuzele lansate au fost nenominale, vinovatii raman inca necunoscuti.

Piata autohtona a asigurarilor s-a aflat sub lupa unei subcomisii din subordinea Comisiei pentru politica economica, reforma si privatizare a Camerei Deputatilor. La finele audierilor tuturor partilor implicate au fost formulate o serie de potentiale modificari sau completari ale legislatiei in asigurari. Acestea au fost respinse de Senat la finele lunii septembrie, urmand sa intre insa in dezbatere in Camera Deputatilor.

Membrii Subcomisiei au chemat la audieri reprezentanti ai companiilor de asigurari, ai Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, ai Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, ai asociatiilor producatorilor si importatorilor de autovehicule, ai service-urilor auto si, nu in ultimul rand, ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

Fiecare parte implicata si-a expus punctul de vedere. Si, asa cum era de asteptat, fiecare a aruncat pisica in curtea vecinului. Printre acuzele aduse se numara:

  • termenul de solutionare a dosarelor de dauna si cel de transmitere de catre societatile de asigurari a sumelor aferente despagubirilor catre service-uri sunt foarte lungi;
  • reparatiile auto se fac cu piese reconditionate, in loc de piese noi;
  • exista o serie de coeficienti de uzura foarte mari care reduc valoarea despagubirilor, consumatorii fiind in felul acesta prejudiciati;
  • unele societati de asigurari acorda bonusuri inspectorilor de dauna, daca acestia trimit autovehiculele pentru reparatie in service-urile foarte ieftine, reparatiile fiind de o calitate indoielnica;
  • CSA autorizeaza in practicarea RCA societati de asigurare fara putere financiara, care au intarzieri la plata despagubirilor datorate si care nu respecta termenele de plata impuse de CSA.

Conflicte de cand lumea

Inainte de a digera documentul trebuie sa intelegem cateva aspecte. Intre societatile de asigurare si service-uri vor exista intotdeauna animozitati. Jocul este in suma nula. Ce castiga o parte va pierde cealalta.

Intr-o piata concurentiala, asiguratorii vor cauta intotdeauna sa identifice unitatile reparatoare cu tarife cat mai reduse. Nimic anormal. Atunci cand insa calitatea lucrarilor sufera, iar clientul nu primeste serviciile pentru care a platit, trebuie luate rapid masuri.

De asemenea, reparatiile realizate cu piese reconditionate reprezinta o reala problema. Acest fapt contravine legislatiei in vigoare care mentioneaza clar ca piesele utilizate sa fie noi.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a inregistrat pe parcursul anului trecut 760 de reclamatii pe domeniul asigurarilor auto. Legislatia actuala nu prevede insa pentru institutie atributii clare de control si verificare in domeniul asigurarilor.

Poate una dintre cele mai importante prevederi ale raportului Subcomisiei o constituie modificarea si completarea legii de organizare si functionare a ANPC astfel incat institutia sa poata verifica in detaliu respectarea cadrului legal de catre societatile de asigurari si service-urile auto. Concurenta pe acest palier intre CSA si ANPC nu ar face decat sa aduca un plus de transparenta in piata.

Ce nu spune raportul?

Toate punctele de vedere ale actorilor implicati sunt nenominale. Sunt aduse acuze grave pietei de asigurari insa sagetile sunt trase la nimereala. Desigur, fum fara foc nu iese. Daca reclamatiile clientilor au fost fondate, ANPC trebuie sa faca publica lista societatilor care indeamna service-urile sa utilizeze piese second-hand. Acelasi lucru este valabil si pentru unitatile reparatoare. Poate ca ar fi timpul sa invete a arata cu degetul atunci cand li se solicita astfel de lucruri.

Din nefericire, aceasta stare de incertitudine privind acuratetea practicilor societatilor de asigurari este intretinuta inclusiv de UNSAR sau CSA. Desi raportul Subcomisiei este disponibil inca de acum cateva luni, cele doua institutii mentionate nu au luat pozitie, preferand sa intre intr-un con de umbra. Ori, strategia de a nu raspunde acuzelor aduse se poate dovedi necastigatoare, ea alimentand si mai mult neincrederea clientilor in sistemul de asigurare romanesc.

Alte articole din Asigurari

Asigurari

Termen pentru depunerea cererilor de plata in cazul Carpatica Asig

Persoanele indreptatite sa obtina despagubiri de la Carpatica Asig, companie de asigurari aflata in faliment, trebuie sa depuna cereri de plata pana vinerea viitoare, pentru daunele produse inainte de declararea falimentului companiei in instanta. Pentru daunele ulterioare, termenul este de 90 de zile din momentul nasterii dreptului de creanta. Citeste mai mult

Controverse pe solutionarea alternativa a litigiilor la SAL-Fin

Solutionarea alternativa a litigiilor in domeniul financiar non-bancar isca noi controverse. Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) sustine ca 35% dintre conciliatorii SAL-Fin ar fi incompatibili cu functia pe care o detin pentru ca sunt angajati cu forme legale ai firmelor de asigurari. Citeste mai mult

Opinii recente

de Catalin Boiceanu

"Am avut nefericita ocazie sa solicit o oferta de leasing de la BCR Leasing, desi in prima faza lucrurie au functionat normal, am ..."

Facebook