Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Acuze grave, dar nenominale, la adresa societatilor de asigurare

Autor: Valentin Ciobanu |

Publicat in: Asigurari

 

O comisie din Camera Deputatilor a monitorizat activitatea de asigurare din Romania, chemand la audieri reprezentantii tuturor institutiilor implicate in acest domeniu. Punctele de vedere exprimate au relevat o serie de nereguli ale unor companii de asigurare insa, intrucat acuzele lansate au fost nenominale, vinovatii raman inca necunoscuti.

Piata autohtona a asigurarilor s-a aflat sub lupa unei subcomisii din subordinea Comisiei pentru politica economica, reforma si privatizare a Camerei Deputatilor. La finele audierilor tuturor partilor implicate au fost formulate o serie de potentiale modificari sau completari ale legislatiei in asigurari. Acestea au fost respinse de Senat la finele lunii septembrie, urmand sa intre insa in dezbatere in Camera Deputatilor.

Membrii Subcomisiei au chemat la audieri reprezentanti ai companiilor de asigurari, ai Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, ai Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, ai asociatiilor producatorilor si importatorilor de autovehicule, ai service-urilor auto si, nu in ultimul rand, ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

Fiecare parte implicata si-a expus punctul de vedere. Si, asa cum era de asteptat, fiecare a aruncat pisica in curtea vecinului. Printre acuzele aduse se numara:

  • termenul de solutionare a dosarelor de dauna si cel de transmitere de catre societatile de asigurari a sumelor aferente despagubirilor catre service-uri sunt foarte lungi;
  • reparatiile auto se fac cu piese reconditionate, in loc de piese noi;
  • exista o serie de coeficienti de uzura foarte mari care reduc valoarea despagubirilor, consumatorii fiind in felul acesta prejudiciati;
  • unele societati de asigurari acorda bonusuri inspectorilor de dauna, daca acestia trimit autovehiculele pentru reparatie in service-urile foarte ieftine, reparatiile fiind de o calitate indoielnica;
  • CSA autorizeaza in practicarea RCA societati de asigurare fara putere financiara, care au intarzieri la plata despagubirilor datorate si care nu respecta termenele de plata impuse de CSA.

Conflicte de cand lumea

Inainte de a digera documentul trebuie sa intelegem cateva aspecte. Intre societatile de asigurare si service-uri vor exista intotdeauna animozitati. Jocul este in suma nula. Ce castiga o parte va pierde cealalta.

Intr-o piata concurentiala, asiguratorii vor cauta intotdeauna sa identifice unitatile reparatoare cu tarife cat mai reduse. Nimic anormal. Atunci cand insa calitatea lucrarilor sufera, iar clientul nu primeste serviciile pentru care a platit, trebuie luate rapid masuri.

De asemenea, reparatiile realizate cu piese reconditionate reprezinta o reala problema. Acest fapt contravine legislatiei in vigoare care mentioneaza clar ca piesele utilizate sa fie noi.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a inregistrat pe parcursul anului trecut 760 de reclamatii pe domeniul asigurarilor auto. Legislatia actuala nu prevede insa pentru institutie atributii clare de control si verificare in domeniul asigurarilor.

Poate una dintre cele mai importante prevederi ale raportului Subcomisiei o constituie modificarea si completarea legii de organizare si functionare a ANPC astfel incat institutia sa poata verifica in detaliu respectarea cadrului legal de catre societatile de asigurari si service-urile auto. Concurenta pe acest palier intre CSA si ANPC nu ar face decat sa aduca un plus de transparenta in piata.

Ce nu spune raportul?

Toate punctele de vedere ale actorilor implicati sunt nenominale. Sunt aduse acuze grave pietei de asigurari insa sagetile sunt trase la nimereala. Desigur, fum fara foc nu iese. Daca reclamatiile clientilor au fost fondate, ANPC trebuie sa faca publica lista societatilor care indeamna service-urile sa utilizeze piese second-hand. Acelasi lucru este valabil si pentru unitatile reparatoare. Poate ca ar fi timpul sa invete a arata cu degetul atunci cand li se solicita astfel de lucruri.

Din nefericire, aceasta stare de incertitudine privind acuratetea practicilor societatilor de asigurari este intretinuta inclusiv de UNSAR sau CSA. Desi raportul Subcomisiei este disponibil inca de acum cateva luni, cele doua institutii mentionate nu au luat pozitie, preferand sa intre intr-un con de umbra. Ori, strategia de a nu raspunde acuzelor aduse se poate dovedi necastigatoare, ea alimentand si mai mult neincrederea clientilor in sistemul de asigurare romanesc.

Alte articole din Asigurari

Asigurari

Protectie sporita pentru victimele accidentelor auto in UE

Victimele accidentelor auto vor beneficia de drepturi sporite pe teritoriul Uniunii Europene. Comisia Europeana a lansat o propunere pentru consolidarea normelor privind asigurarile auto pentru a le oferi victimelor o protectie mai eficienta si pentru a imbunatati drepturile detinatorilor de polite de asigurare. Citeste mai mult

Romanii, dezinteresati de pensie si asigurari de viata

Un nou studiu derulat in Romania arata ca romanii nu sunt preocupati nici de veniturile pe care le vor avea la pensie si nici de asigurarile de viata. Doar 19% din romani economisesc pentru batranete, iar suma medie alocata pentru asigurarile de viata este de 18 euro pe an, inexistenta, practic, fata de media europeana de 1.326 de euro. Citeste mai mult

Opinii recente

de Dinca Adrian

"Am avut o experienta de cosmar la Banca transilvania, incompetenta si neatentia au fost de vina,Am vandut o casa si banii nu nu ..."

Facebook