Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Acuze grave, dar nenominale, la adresa societatilor de asigurare

Autor: Valentin Ciobanu |

Publicat in: Asigurari

 

O comisie din Camera Deputatilor a monitorizat activitatea de asigurare din Romania, chemand la audieri reprezentantii tuturor institutiilor implicate in acest domeniu. Punctele de vedere exprimate au relevat o serie de nereguli ale unor companii de asigurare insa, intrucat acuzele lansate au fost nenominale, vinovatii raman inca necunoscuti.

Piata autohtona a asigurarilor s-a aflat sub lupa unei subcomisii din subordinea Comisiei pentru politica economica, reforma si privatizare a Camerei Deputatilor. La finele audierilor tuturor partilor implicate au fost formulate o serie de potentiale modificari sau completari ale legislatiei in asigurari. Acestea au fost respinse de Senat la finele lunii septembrie, urmand sa intre insa in dezbatere in Camera Deputatilor.

Membrii Subcomisiei au chemat la audieri reprezentanti ai companiilor de asigurari, ai Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, ai Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, ai asociatiilor producatorilor si importatorilor de autovehicule, ai service-urilor auto si, nu in ultimul rand, ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

Fiecare parte implicata si-a expus punctul de vedere. Si, asa cum era de asteptat, fiecare a aruncat pisica in curtea vecinului. Printre acuzele aduse se numara:

  • termenul de solutionare a dosarelor de dauna si cel de transmitere de catre societatile de asigurari a sumelor aferente despagubirilor catre service-uri sunt foarte lungi;
  • reparatiile auto se fac cu piese reconditionate, in loc de piese noi;
  • exista o serie de coeficienti de uzura foarte mari care reduc valoarea despagubirilor, consumatorii fiind in felul acesta prejudiciati;
  • unele societati de asigurari acorda bonusuri inspectorilor de dauna, daca acestia trimit autovehiculele pentru reparatie in service-urile foarte ieftine, reparatiile fiind de o calitate indoielnica;
  • CSA autorizeaza in practicarea RCA societati de asigurare fara putere financiara, care au intarzieri la plata despagubirilor datorate si care nu respecta termenele de plata impuse de CSA.

Conflicte de cand lumea

Inainte de a digera documentul trebuie sa intelegem cateva aspecte. Intre societatile de asigurare si service-uri vor exista intotdeauna animozitati. Jocul este in suma nula. Ce castiga o parte va pierde cealalta.

Intr-o piata concurentiala, asiguratorii vor cauta intotdeauna sa identifice unitatile reparatoare cu tarife cat mai reduse. Nimic anormal. Atunci cand insa calitatea lucrarilor sufera, iar clientul nu primeste serviciile pentru care a platit, trebuie luate rapid masuri.

De asemenea, reparatiile realizate cu piese reconditionate reprezinta o reala problema. Acest fapt contravine legislatiei in vigoare care mentioneaza clar ca piesele utilizate sa fie noi.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a inregistrat pe parcursul anului trecut 760 de reclamatii pe domeniul asigurarilor auto. Legislatia actuala nu prevede insa pentru institutie atributii clare de control si verificare in domeniul asigurarilor.

Poate una dintre cele mai importante prevederi ale raportului Subcomisiei o constituie modificarea si completarea legii de organizare si functionare a ANPC astfel incat institutia sa poata verifica in detaliu respectarea cadrului legal de catre societatile de asigurari si service-urile auto. Concurenta pe acest palier intre CSA si ANPC nu ar face decat sa aduca un plus de transparenta in piata.

Ce nu spune raportul?

Toate punctele de vedere ale actorilor implicati sunt nenominale. Sunt aduse acuze grave pietei de asigurari insa sagetile sunt trase la nimereala. Desigur, fum fara foc nu iese. Daca reclamatiile clientilor au fost fondate, ANPC trebuie sa faca publica lista societatilor care indeamna service-urile sa utilizeze piese second-hand. Acelasi lucru este valabil si pentru unitatile reparatoare. Poate ca ar fi timpul sa invete a arata cu degetul atunci cand li se solicita astfel de lucruri.

Din nefericire, aceasta stare de incertitudine privind acuratetea practicilor societatilor de asigurari este intretinuta inclusiv de UNSAR sau CSA. Desi raportul Subcomisiei este disponibil inca de acum cateva luni, cele doua institutii mentionate nu au luat pozitie, preferand sa intre intr-un con de umbra. Ori, strategia de a nu raspunde acuzelor aduse se poate dovedi necastigatoare, ea alimentand si mai mult neincrederea clientilor in sistemul de asigurare romanesc.

Alte articole din Asigurari

Asigurari

Tarifele maxime pentru RCA au intrat in vigoare

Tarifele maximale pentru asigurarile obligatorii auto RCA intra vineri in vigoare, pentru o perioada de sase luni. Astfel, companiile de asigurari nu vor avea voie sa practice preturi peste cele stabilite de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) si aprobate de Guvern. Citeste mai mult

Controversele pe tarifele RCA continua

Aprobarea, de catre Guvern, a tarifelor maximale pentru RCA a starnit reactii diverse in piata. Transportatorii apreciaza aparitia actului normativ, in timp ce asiguratorii sustin ca au sesizat, deja, Comisia Europeana cu privire la plafonarea tarifelor care, sustin acestia din urma, incalca reglementarile europene. Citeste mai mult

Opinii recente

de IOAN COMANAR

"Am apelat on-line la accesarea unui credit de la Raiffeisen Bank, dupa preaprobarea on-line,am depus toate documentele cerute de functionarul de la ghjiseu. . . apoi ..."

Facebook