Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Jocurile politice arunca in derizoriu desemnarea noii conduceri a CSA

Autor: Alin Iacob |

Publicat in: Asigurari

 

La aproape 5 ani de la aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si dupa mai multi ani de criza economica severa, clasa politica romaneasca nu este capabila sa inteleaga necesitatea imperioasa de promovare a profesionistilor de marca in functiile de conducere ale organismelor de supraveghere a pietelor financiare.

Criza economica globala a reliefat, o data in plus, necesitatea existentei unor institutii de supraveghere puternice si eficiente. Nu intamplator, Comisia Europeana a creat trei autoritati europene de supraveghere a pietelor financiare – EBA -  pentru banci, ESMA – pentru piata de capital si EIOPA – pentru asigurari si pensii.

Reprezentantii mediului politic de la Bucuresti par sa nu fi inteles mai deloc directia in care se misca Europa din acest punct de vedere. Asta pentru ca legislatia care reglementeaza modul de alegere al membrilor diverselor organisme de supraveghere ale pietei financiare (CSA, CNVM, BNR, CSSPP) nu contine niciun fel de referiri la criteriile de competenta pe care ar trebui sa le indeplineasca conducatorii acestor institutii.

Acest lucru s-a putut observa foarte bine si saptamana trecuta, cand in Parlament s-au discutat candidaturile pentru locurile vacante din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor – pentru postul de presedinte, cele doua pozitii de vicepresedinti si un loc de membru.

Conducerea navei asigurarilor ajunge pe mana unui mus

La inceputul verii, PDL a dat un semnal care parea sa indice o schimbare de paradigma. Principalul partid de guvernamant a avansat pentru functia de presedinte devenita vacanta numele unui profesionist de marca. Se parea ca politicienii puterii au inteles necesitatea de a promova in fruntea supraveghetorului pietei asigurarilor un specialist capabil sa rezolve cel putin o parte dintre problemele unui sector extrem de important al pietei financiare.

Cristian Constantinescu, absolvent ASE, a fost presedinte timp de 14 ani al asociatiei profesionale a asiguratorilor (Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare), peste 10 ani membru in consiliul director al Institutului de Asigurari si director general al unuia dintre cei mai mari asiguratori din piata – Allianz Tiriac. Pe scurt, unul dintre putinii care au avut un cuvant important de spus in dezvoltarea pietei locale a asigurarilor.

Audierea din comisia parlamentara de specialitate, acolo unde coalitia guvernamentala detine majoritatea, ar fi trebuit sa reprezinte o formalitate. N-a fost asa, audierea lui Constantinescu s-a soldat cu o mare surpriza, cel putin pentru naivii care au crezut in nominalizarea initiala facuta de PDL: Constantinescu a fost respins cu o mare majoritate.

A doua zi, dupa o audiere care a durat doar 15 minute, parlamentarii au avizat favorabil candidatura pentru acelasi post a unui sef de sucursala al unei societati de asigurari. In varsta de 35 ani, Romeo Ionut Comaniciu este absolvent al Universitatii Spiru Haret, una dintre universitatile cele mai slab cotate din Romania si, conform unor informatii publicate pe internet, a absolvit bacalaureatul in 1994 cu media 6,09.

Fara a pune in discutie posibilele calitati ale domnului Comaniciu, este evident ca nu se poate pune sub nicio forma semnul egalitatii intre cele doua candidaturi. Dimpotriva, in comparatie cu Constantinescu, Comaniciu apare in postura unui mus ajuns peste noapte comandant de nava. Iar pentru un partid care a ajuns ceea ce este gratie unui fost comandant de nava, alegerea facuta este una foarte greu de inteles.

Competenta, dispretuita in continuare de politicieni

In aceeasi sedinta in care Constantinescu primea votul negativ al comisiilor asa-zis “de specialitate” ale Parlamentului – in care se regasesc, ce-i drept, o multime de parlamentari care n-au nicio legatura cu mediul financiar – erau validate, cu o larga majoritate, celelalte trei candidaturi propuse – doua pentru functia de vicepresedinte si una pentru cea de membru.

Ar fi fost de asteptat ca macar in aceste pozitii sa se regaseasca oameni cu experienta in industria asigurarilor sau macar specialisti de prim rang din sectorul financiar. Insa parlamentarii au optat pentru reinnoirea mandatelor a doi fosti vicepresedinti ai CSA – Tudor Balta si Constantin Buzoianu si pentru desemnarea ca membru in CSA a unui parlamentar independent, fost PSD si sustinut acum de UNPR – Doru Frunzulica.

Foarte putine elemente din trecutul profesional al celor trei ii recomanda pentru a face parte din conducerea CSA, cu exceptia “calificarii la locul de munca” in cazul fostilor vicepresedinti.

Tudor Balta este fost primar al Constantei si deputat PSD (in mandatul 2000-2004), absolvent al facultatii de Economia Industriei din cadrul ASE Bucuresti, cu o experienta profesionala in care regasim: economist si mai apoi director general adjunct ONT Litoral Mamaia, sef serviciu UPPI Eforie Nord, director adjunct al Intreprinderii de Hoteluri si Restaurante din Eforie Nord, director general al Directiei de Finante Publice si director financiar al Administratiei Port Constanta.

Facultatea de Economia Industriei din cadrul ASE Bucuresti a fost absolvita in 1971 si de celalalt fost si viitor vicepresedinte CSA, Constantin Buzoianu. Activitatea profesionala l-a dus tot pe meleaguri constantene, unde a fost director, respectiv inspector sef la Inspectoratul de Politie Transporturi al CFR Constanta si director, respectiv inspector sef la IPJ Constanta. Buzoianu a mai fost si director general al Directiei Pasapoarte, Politie de Frontiera si Straini si, dupa ce s-a pensionat, in singura activitate in care a avut tangenta cu asigurarile, consilier al presedintelui companiei OMNIASIG.

Doru Frunzulica este membru al Comisiei pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala a Camerei Deputatilor. Este absolvent al Facultatii de Electronica si Telecomunicatii in 1984 si a participat in 1991-1992 la cursuri postuniversitare in “stiinte politice si economice” la Universitatea Europei din Paris. Intre 1990-1996 a lucrat ca diplomat in MAE, iar intre 1997 si 2003 a fost vicepresedinte al Societatii Nationale de Compensare, Decontare si Depozitare a valorilor mobiliare. Intre 2003-2005 se reintoarce in zona MAE, si dupa o scurta experienta de secretar de stat in Ministerul Muncii, urmeaza singura perioada (2005-2008) in care are tangenta cu asigurarile, ca si senior consultant si membru al CA al companiei de asigurare IRASIG (actualmente FORTE Asigurari Reasigurari SA). Intre 2006 si 2008, tot fara a detine o experienta anterioara relevanta, Frunzulica a fost membru al Consiliului CSSPP, arbitrul pietei pensiilor private din Romania.

In lipsa unui semnal politic viguros al principalilor demnitari ai statului, presedinte si prim-ministru, parlamentarii - dintre care destui au la randul lor mari probleme la capitolul competenta profesionala, fiind alesi cu largul concurs al numarului de galeti, umbrele si sepcute facute cadou alegatorilor - vor continua sa mearga pe mana unor colegi parlamentari sau a unor cetateni dispusi sa fie ulterior recunoscatori pentru aceasta sustinere, constienti de faptul ca nu si-au obtinut pozitia exclusiv pe criteriul competentei profesionale.

Din pacate pentru Romania si pentru asigurati, cata vreme parlamentarii vor continua sa desemneze in consiliul CSA “profesionisti” a caror principala legatura cu industria o reprezinta polita RCA a autoturismului pe care-l conduc, este greu de crezut ca acest organism va capata o anvergura profesionala care sa-i permita sa se afirme ca un membru de prim rang al autoritatii europene competente – EIOPA.

Alte articole din Asigurari

Asigurari

Noi acuzatii privind plata despagubirilor pe RCA

O alta companie de asigurari din piata RCA este acuzata de societatile de service ca intarzie platile, diminueaza despagubirile la care asiguratii au dreptul si face presiuni pentru reparatii ieftine. Este vorba de noul leader al pietei, Asirom, despre care reprezentantii service-urilor spun ca a preluat practicile Astra si Carpatica. Citeste mai mult

Transportatorii vor un asigurator de stat pentru RCA

Dupa ce au obtinut plafonarea tarifelor pentru asigurarile obligatorii auto RCA, transportatorii vor si o companie cu capital de stat care sa incheie astfel de asigurari. Ei motiveaza aceasta cerere prin faptul ca plafonarea expira peste sase luni, si atunci se vor trezi, din nou, cu tarifele marite. Citeste mai mult

Opinii recente

de Monica Dit

"Am incheiat un contract de economisire-creditare acum 5 ani, fiind convinsa de care functionara de la Raiffeisen ca este cel mai bun plan ..."

Facebook