Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Frauda in asigurari

Autor: Madalin Rosu |

Publicat in: Asigurari

 

Desi greu de cuantificat, acest flagel exista si lupta impotriva sa este una greoaie si de multe ori aproape imposibila. Companiile de asigurari investesc in diverse mijloace specifice pentru a combate cazurile de frauda, insa fara o colaborare la nivel strans intre companii, de multe ori lupta este sortita esecului.

De ce este important ca fiecare cetatean sa  constientizeze ca frauda in asigurari, desi aparent nu afecteaza pe nimeni, ea afecteaza de fapt pe toata lumea?

Pentru a explica acest lucru voi da un exemplu pe care l-am vazut intr-un film: “cativa hoti care spargeau o banca au vrut sa convinga un bun lacatus ca furtul celor 1 milion de dolari nu afecteza pe nimeni deoarece banii sunt asigurati, si totul se va rasfrange asupra unui numar mare de asigurati care vor plati in plus aproximativ 1 cent la prima de asigurare; astfel, 99% din oameni probabil nici nu vor remarca diferenta”.  Iata ca aceasta fraza ascunde un adevar crud si anume ca acest cost al fraudelor, este suportat intr-un fel sau altul de fiecare din noi, prin plata unor prime de asigurari majorate.

Pentru a intelege si mai bine exemplificarea putem aduce aminte cateva date:

85% din daune sunt daune mici, cu sume sub 1.500 euro. 15% din daune sunt daune cu valori mai mari, de 1.500 euro. Desi poate parea straniu, acest 15% dosare corespunde insa cu un procent de aproximativ 40% din total despagubiri.

Astfel, vedem cat de importante sunt aceste daune, unde de obicei se petrec lucrurile amintite mai devreme. Cresterea numarului de cereri frauduloase are impact direct in rata daunei, indicator de care se tine cont in calcularea primelor de asigurare. Astfel cu cat rata daunei creste, cu atat practic compania de asigurari trebuie sa priveasca mai atent partea de subscriere, majorarile de tarife si controlul costurilor pe partea de daune, in ideea de a compensa sau diminua efectul lor in timp.

Vis-a-vis de motivatia pentru care cineva alege sa o faca, putem discuta mult, dar cele mai frecvente motivatii descrise sunt cele referitoare la:
  • Pentru ca toata lumea o face
  • Pentru ca nu ranesc pe nimeni in mod direct
  • Pentru ca am platit si vreau sa beneficiez de ceva...
Cat de extins este acest fenomen?

E foarte greu de estimat, totusi pot afirma ca de multe ori este incredibil cate poti afla sau descoperi. De curand am fost neplacut surprins sa aflu ca o cunostinta a fost implicata intr-un astfel de caz la o alta companie de asigurari. Ramai efectiv mut de uimire, insa la astfel de cazuri personal nu am pic de toleranta, chiar daca implicat ar putea fi mama sau sora.

Concluzia unor astfel de cercetari si investigatii este una drastica si dura chiar si pentru companiile de asigurari: un procent mare de fraude se realizeaza de multe ori cu sprijin specializat, si anume cu agenti de asigurare, cu alti intermediari sau angajati, astfel ca aceasta lupta este una si mai crancena decat ne-am fi imaginat.

Madalin Rosu este seful departamentului Daune in cadrul Generali Asigurari.

Alte articole din Asigurari

Asigurari

Cum stau asiguratorii la gradul de satisfactie al clientilor?

Cinci din zece companii de asigurari au restante in ceea ce priveste gradul de satisfactie al clientilor. ASF a publicat topul asiguratorilor activi in Romania, alcatuit in functie de trei indicatori care masoara nivelul de multumire al asiguratilor, cele mai slabe rezultate fiind obtinute de Asirom, City Insurance si Forte. Citeste mai mult

Reclamatiile pe RCA raman in top

Numarul reclamatiilor primite de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) pentru asigurarile RCA a crescut, in 2016. Per total, insa, petitiile primite pentru piata asigurarilor au intregistrat o scadere fata de anul anterior. Cele mai reclamate societati continua sa fie City Insurance, Asirom si Euroins. Citeste mai mult

Opinii recente

de RBLSucks Daniel

"Foarte trista experienta. Pe langa faptul ca am stat aproximativ o ora in sediul din Pipera (adresa RBL este fictiva oricum), la secretariat ..."

Facebook