Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Ce spun asiguratorii despre (ne)obligativitatea anvelopelor de iarna?

Autor: Valentin Ciobanu |

Publicat in: Asigurari

 

Dotarea autoturismelor cu anvelope de iarna nu este obligatorie, dar vom plati amenzi daca vom provoca accidente sau vom bloca drumul. In plus, Ministrul Transporturilor a mentionat ca asiguratorii nu vor mai plati despagubiri pentru daunele produse ca urmare a echiparii necorespunzatoare a masinii. Asiguratorii au insa un alt punct de vedere.

Dezbaterile privind obligativitatea anvelopelor de iarna in sezonul rece au generat un val de nemultumiri in randul soferilor, dar si o crestere a veniturilor pentru producatori. Atunci cand mentionezi ca in 2010 anvelopele de iarna nu sunt obligatorii, insa asiguratorii pot sa excluda de la plata dosarele de dauna ca urmare a neechiparii corespunzatoare a autovehiculului, neobligativitatea este discutabila.

In prezent, companiile de asigurari nu au incluse in contracte clauze de excludere de la plata a daunelor produse ca urmare a lipsei anvelopelor de iarna. Mai mult, pentru a opera astfel de modificari sunt necesare precizari suplimentare de natura tehnica si juridica.

Marius Onofrei, directorul de comunicare al companiei Allianz-Tiriac, mentioneaza ca in cadrul conditiilor de asigurare Casco ale companiilor de asigurari sunt stipulate in general obligatii de intretinere a vehiculului asigurat in bune conditii si in conformitate cu dispozitiile legale, acestea avand rolul de preventie a favorizarii producerii riscurilor asigurate.

  "In principiu, aceste obligatii se refera la autorizarea RAR, inspectia tehnica periodica, sisteme de franare si directie in buna stare. Asadar, referinta sunt prevederile legale aplicabile referitoare la starea tehnica a vehiculelor care circula pe drumurile publice iar sintagma «echipare necorespunzatoare» nu apare in conditiile de asigurare ale companiei", a declarat reprezentantul Allianz-Tiriac.

Un punct de vedere similar vine si din partea Omniasig VIG, reprezentantii societatii declarand ca in prezent nu conditioneaza acordarea despagubirii, nici pe Casco si nici pe RCA, de existenta anvelopelor de iarna. Mai mult, Omniasig nu are in vedere deocamdata modificarea conditiilor de asigurare in scopul introducerii unei asemenea excluderi.

Probabil clientii nu vor fi penalizati nici in 2011

In lipsa unor precizari suplimentare, problematica obligativitatii anvelopelor de iarna va fi reluata si in sezonul rece al anului viitor. Motivul? Cum multe dintre societati nu doresc sa ataseze momentan la politele Casco aceasta excludere, contractele incheiate in lunile urmatoare pe un an vor fi in vigoare si in sezonul rece al anului urmator.

Ori, prevederile contractuale, inclusiv conditiile generale si speciale, nu se pot modifica pe un contract in derulare decat cu acordul partilor semnatare, fapt certificat si de reprezentantii Omniasig VIG.

Este putin probabil sa trecem toti soferii pe la societatile de asigurari spre finele anului viitor pentru a semna anexe la contractele in vigoare. Mai mult, vor exista companii care in scopul conservarii portofoliului de clienti si eventual atragerea unora noi de la competitori vor pastra contractele intacte.

"Este politica fiecarei societati de asigurare daca va introduce ca excludere pe viitor neutilizarea anvelopelor de iarna. Consider insa ca vor fi societati ce isi vor asuma in continuare acest risc, putand aparea insa nuante care vor tine de asumarea constienta/intentionata a unui risc suplimentar, similar cu intrarea voluntara intr-o zona inundata", a declarat Marian Baches, director general adjunct al Garanta Asigurari.

In spiritul si nu litera legii

Asa cum mentionam, legislatia obligativitatii anvelopelor de iarna in sezonul rece trebuie atent calibrata, astfel incat sa nu conduca la aparitia unor situatii hilare. Utilizarea unor anvelope de iarna in situatia unor temperaturi ridicate majoreaza distanta de franare, probabilitatea producerii unor riscuri asigurate fiind mai inalta.

In plus, trebuie sa fie demonstrata o legatura de cauzalitate intre avaria produsa si echiparea autovehiculului. Altfel, ne putem trezi iarna viitoare in situatia excluderii de la plata despagubirii in cazul gasirii autoturismului avariat in parcare pe motiv ca nu a fost echipat corespunzator.

Alte articole din Asigurari

Asigurari

Cum se calculeaza tarifele RCA pentru soferii cu risc ridicat?

Soferii cu risc ridicat de accidente au si ei, incepand din aceasta saptamana, tarifele plafonate la asigurarea de raspundere civila auto (RCA). Concret, pretul RCA pentru un sofer cu risc nu poate depasi cu mai mult de 36% valoarea maxima calculata in functie de tariful de referinta si clasa de risc in care acesta se incadreaza. Citeste mai mult

ASF vrea sa evite cazurile de incompatibilitate printre conciliatorii SAL-Fin

Regulamentul de functionare al entitatii de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin) se modifica, astfel incat sa fie evitate posibilele conflicte de interese si sa fie extinse incompatibilitatile care pot avea legatura cu conciliatorii. Citeste mai mult

Opinii recente

de Claudian Baciu

"Am incheiat un contract de economisire in nov 2013 si abia prin anul 2015 am cerut si eu un extras de cont si ..."

Facebook